fbpx
Loyalty Program

CASE: Het geheim van het Douwe Egberts spaarprogramma

Alles over het Douwe Egberts geschenkensysteem, van toen naar nu.

Loyalty ProgramCase 25 februari 2015
Het geheim van het Douwe Egberts spaarprogramma
Naam Het Douwe Egberts Spaarprogramma
Organisatie Douwe Egberts
Sector FMCG
Land Nederland
Sinds 1924
Type programma Sparen
Benefits Punten Sparen
Dragers Waardepunten op de verpakkingen
Thematiek Punten sparen voor cadeaus
Status Actief

Douwe Egberts

Douwe Egberts is als merk geboren in een klein kruidenierswinkeltje in Joure in 1753 en bestaat inmiddels al meer dan 260 jaar. De onderneming verwerkt en verhandelt koffie, thee en andere levensmiddelen en is niet meer weg te denken uit de Nederlandse Supermarkten.

Sparen
Het oudste nog actieve spaarprogramma van Nederland is het Douwe Egberts spaarprogramma, dat begon met spaarzegels. De D.E. spaarzegel is te vinden op de verpakkingen van alle D.E. producten. Het puntenaantal op de zegels verschilt per product en varieert van 4 tot 40 punten. De waardepunten zijn onbeperkt geldig en iedere bundel van 200 punten is € 1,- waard. Klanten konden voorheen ook digitale waardepunten sparen. Met de sluiting van de D.E. winkels in 2014 en daarmee ook de webshop, is dat niet meer mogelijk.

Verzilveren
Vanaf medio 2015 is het geschenkenassortiment van D.E. verkrijgbaar in alle Blokker winkels (ruim 400 filialen), hier kunnen klanten dan ook hun waardepunten verzilveren, ook hun eerder gespaarde digitale punten. Het assortiment is kleiner geworden en er kan bijvoorbeeld niet meer gespaard worden voor pakken koffie en thee. De zegels dienen te worden uitgeknipt en gebundeld voordat ze ingeleverd kunnen worden. Voorheen konden de punten ingeleverd worden bij D.E. winkels en cafés, of opgestuurd worden naar D.E. Tegenwoordig kunnen de punten verzilverd worden bij Blokker winkels.

Mee met de tijd
In 2003 werd de webshop van Douwe Egberts, de D.E. Geschenkenwinkel, geheel vernieuwd en werd digitaal punten sparen mogelijk gemaakt. Hiermee werden waardepunten op de verpakkingen van D.E. producten direct omgezet in een digitaal tegoed dat te besteden was in de D.E. webshop. Ook iedere euro die besteed werd in de D.E. winkels en cafés, werd omgezet in digitale waardepunten.

In 2012 introduceerde D.E. het punten sparen via Facebook. Met de ‘Punten Ruilen’ dienst konden Facebookgebruikers waardepunten uitwisselen tegen bijvoorbeeld vriendendiensten of andere producten. Op deze manier kregen klanten de mogelijkheid om sneller het gewenste product bij elkaar te sparen.

In 2013 ging D.E. de samenwerking aan met Apple Premium Resellers waarbij consumenten waardepunten konden inwisselen voor een kortingsvoucher voor de aankoop van een iPad. Het aantal van 5.000 waardepunten, omgerekend 25 euro, was in te wisselen voor een voucher ter waarde van 50 euro waarmee de iPad tegen korting kon worden gekocht.

Naast dit soort commerciële acties stimuleert D.E. het sparen en de verzilvering van waardepunten ook op andere manieren. Een voorbeeld hiervan is de door de Lions Club jaarlijks geïnitieerde actie waarbij D.E. waardepunten worden verzameld om koffie te kopen die vervolgens aan de Voedselbank wordt gedoneerd. D.E. verhoogt het verzamelde puntenaantal met minimaal 10%.

Communicatie
Klanten kunnen hun nog openstaande digitale puntensaldo bekijken door in te loggen op Mijn D.E. Verdere communicatie verloopt via Blokker. Op blokker.nl is het actuele assortiment van D.E. te bekijken en te bestellen.

Case facts

  • 63% van de Nederlandse huishoudens spaart punten
  • Jaarlijks gaan er zo’n 2,5 miljoen D.E. geschenken over de toonbank.
  • Per 25 oktober 2014 zijn alle D.E. winkels gesloten.

Quotes
Norbert Capetti, manager communicatie bij Douwe Egberts:

“Het is een soort ritueel geworden om na de aankoop de waardepunten uit te knippen.” Volgens hem is het knippen en plakken van zegels iets “typisch Nederlands.”

“Douwe Egberts wil dichter bij haar klanten komen in plaats van dat de klanten ons moeten opzoeken. De Blokker zit bij iedereen om de hoek.”

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Delen
Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: