fbpx
Loyalty Program

CASE: KLM Bluebiz

Lees hier meer over het BlueBiz programma van KLM waarbij zakelijke klanten kunnen sparen voor vliegtickets.

Loyalty ProgramCase 25 februari 2010
KLM Bluebiz
Naam Bluebiz
Organisatie KLM
Sector Vervoer
Land Internationaal
Sinds Onbekend
Type programma Sparen
Benefits Privileges & korting
Dragers BlueBiz-nummer & online platform
Thematiek Sparen voor vliegtickets
Status Actief

KLM

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM werd op 7 oktober 1919 opgericht voor Nederland en haar toenmalige ‘koloniën’. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Sinds de fusie in 2004 maakt KLM deel uit van de AIR FRANCE KLM groep.

Deelname

Deelname aan KLM Bluebiz is gratis en kan alleen als bedrijf, niet als consument. Aanmelden kan via de BlueBiz website. Het programma heeft 36.000 deelnemers.

Sparen

Voor elke vlucht van KLM of haar partners die geboekt wordt vanuit Nederland, Düsseldorf, Bremen of Brussel, ontvangt de boeker Blue Credits. Eenmaal ingeschreven kan voor elke reis gespaard worden. De deelnemer (of zijn/haar collega’s) hoeft enkel het BlueBiz-nummer door te geven bij de boeking. De klasse waarin de reiziger reist en de bestemming bepalen samen het aantal Blue Credits dat wordt toegekend. Regelmatig worden extra aanbiedingen gedaan, in sommige gevallen wordt daarin ook extra korting geboden voor deelnemers aan het andere loyalty programma van KLM, Flying Blue.

Verzilveren

De Blue Credits zijn in te wisselen voor tickets naar bestemmingen op de wereldwijde markt. Elke gespaarde Blue Credit is € 1,- waard. Het ticket dat aangeschaft wordt met gespaarde Blue Credits moet volledig met Blue Credits betaald worden. Een contante bijbetaling is niet mogelijk.

Communicatie

Deelnemers aan KLM Bluebiz kunnen via het platform BlueBook ervaringen delen met andere boekers van over de hele wereld. Via hun eigen online account kunnen deelnemers hun saldo inzien en het bedrijfsprofiel bijwerken. Ook kunnen ze hier hun tickets boeken.

KLM Bluebiz Case facts

In 2009 won KLM BlueBiz bovendien een Gouden Emma. Deze Emma werd toegekend door de aanwending van e-mailcampagnes binnen het spaarprogramma. Het hoofddoel was hierbij om de bestaande contacten te verbeteren, de database te optimaliseren en inactieve deelnemers weer actief te maken. Belangrijk hierbij was de relatie te versterken met gebruikers van het programma. Er werd op levensfasen van de klant/persoon ingespeeld. Zo ontvangen zeer actieve deelnemers bij hun verjaardag bijvoorbeeld een persoonlijke mail met een cadeautje.

Case Quotes

Hans Meijer, directeur Close Contact, over e-mail:

“De goedkoopste en de meest directe manier om onze doelgroep te benaderen.”

Michael Straathof, strateeg:

“We willen zo dicht mogelijk op de huid van onze klant zitten vandaar dat we proberen de boodschap steeds relevanter te maken.”

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Delen
Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: