Loyalty Program

CASE: Loyaal aan je eigen gezondheid

Beloning voor een gezonde levensstijl

Loyalty ProgramCase 27 juli 2018
Loyaal aan je eigen gezondheid
Naam n.v.t.
Organisatie BENEFIT consortium
Sector Non-profit
Land Nederland
Sinds 2017
Type programma Spaarprogramma
Benefits Beloning
Dragers Website
Thematiek Zorg
Status Actief

BENEFIT

BENEFIT is een initiatief waarbinnen allerlei verschillende partijen samenwerken aan de missie om een gezond leven aantrekkelijk te maken. Hierbinnen hebben onder andere patiënten, ziekenhuizen, revalidatiecentra, huisartsenpraktijken, kennisinstellingen, ondernemers en zorgverzekeraars zich verenigd.

Dat een gezonde levensstijl belangrijk is, is niks nieuws. Veel mensen eten te ongezond, sporten te weinig, roken nog of drinken overmatig veel alcohol. Deze ongezonde levensstijl brengt verschillende risico’s met zich mee. Zeker voor mensen die al een verhoogd risico hebben op gezondheidsproblemen is dit zeer gevaarlijk. Toch is het voor veel mensen lastig om een gezondere levensstijl te hanteren. Om deze mensen hierbij te helpen hebben een aantal verschillende partijen de handen ineengeslagen om samen de levensstijl van (nu nog een geselecteerde groep) Nederlanders te verbeteren, met behulp van een nieuw spaarsysteem.

 

Voor wie en door wie?

Het spaarsysteem is ontstaan door een samenwerking tussen onder andere het Tergooi Ziekenhuis, de Universiteit van Leiden en het eHealth-bedrijf Vital10. Het spaarsysteem is onderdeel van een telemonitoring-methode waarmee het Tergooi Ziekenhuis recentelijk is gestart. Op dit moment is het systeem beschikbaar voor een geselecteerde groep patiënten van de Cardiologie afdeling van het Tergooi Ziekenhuis.

 

Wat houdt het systeem in / Hoe werkt het?

Deelnemers aan het programma kunnen thuis allerlei gegevens invoeren in hun persoonlijke gezondheidsportaal. Artsen kunnen deze gegevens op afstand monitoren. Voorbeelden van gegevens die hierin worden bijgehouden zijn buikomvang, bloeddruk, gewicht en de activiteiten die zijn gemeten met de activity tracker die patiënten ontvangen bij deelname aan het programma. Met goede resultaten en gezonde keuzes (zoals gezond eten, tijdige inname van medicijnen, niet roken, sporten, e.d.) kunnen deelnemers punten verdienen.

De verdiende punten kunnen deelnemers uiteindelijk verzilveren voor verschillende producten / diensten. Voorbeelden van de beloningen zijn (korting op) uitjes (naar bijvoorbeeld de dierentuin), een sportschoolabonnement of gezonde kookboeken. Uiteraard sluiten alle beloningen aan op een gezonde levensstijl.

 

Waarom deze aanpak?

Ondanks dat bij vrijwel iedereen bekend is dat een gezonde levensstijl belangrijk is, wordt dit toch niet altijd nageleefd. Het blijkt dat voor een deel van de patiënten intrinsieke motivatie niet altijd voldoende is om een gezonde levensstijl na te leven. Deze nieuwe methode zou voor een verandering moeten zorgen.

Goed gedrag belonen. Daar komt het in deze situatie op neer. Door gezond gedrag te belonen raken deelnemers gemotiveerd om het gezonde gedrag vol te houden en vindt er sneller gedragsverandering plaats.

 

Hoe verder?

Als het programma succesvol blijkt zal de organisatie het uiteindelijk graag beschikbaar willen stellen voor alle Nederlanders die daarin geïnteresseerd zijn. Daarbij kan het extra relevant zijn voor deelnemers waarvoor een gezonde levensstijl extra belangrijk is, zoals mensen met een verhoogde kans op hart- en nierziekten, diabetespatiënten en mensen met bijvoorbeeld chronische nierziekten.

Met het initiatief willen ze graag zorg en commercie dichter bij elkaar brengen. Uiteindelijk zou het programma over een aantal jaar zonder subsidie moeten draaien en zouden zowel de zorg, als het bedrijfsleven en de deelnemers ervan moeten profiteren.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: