Loyalty Program

CASE: Plaatjes sparen van jouw club

Lokale spaaracties nieuwe trend in Loyalty Marketing

Loyalty ProgramCase 31 oktober 2018
Plaatjes sparen van jouw club
Naam Verzamel de helden van jouw club
Organisatie Retrospect Boekproducties
Sector Leisure
Land Nederland
Sinds -
Type programma Spaaractie
Benefits Sportplaatjes
Dragers Plaatjesboek
Thematiek Lokale sporthelden
Status Actief

Retrospect

Retrospect Boekproducties is volledig gespecialiseerd in het verzorgen van loyaliteits- en spaaracties voor supermarkten. Op lokaal niveau worden kwalitatieve acties uitgezet bij supermarktondernemers en winkelpassages. Centraal hierbij is het sparen van plaatjes van de lokale sporthelden, waarbij de jeugdleden van de vereniging op de plaatjes komen. Het succes van deze spaaracties is te danken aan het lokale karakter. Retrospect Boekproducties heeft de afgelopen jaren ruim 100 succesvolle sportplaatjesacties opgezet.

Verzamel alle helden van …

Het sparen van lokale sporthelden heeft in een korte tijd een enorme vlucht genomen. Steeds vaker starten lokale supermarketen en winkelpassages een kortlopende actie op om meer traffic, klantloyaliteit en positieve branding te realiseren. Zowel aan de zijde van de ondernemers als aan de zijde van de consument is het fenomeen sportplaatjes enorm in trek. Waar vroeger alleen voetbalplaatjes werden uitgegeven, is er nu ook plaats voor andersoortige sporten zoals hockey, volleybal, korfbal of gymnastiek.

Mooie case: spaar alle 671 plaatjes van MHC Rosmalen

Onlangs startte winkelcentrum Rosmalen een dergelijke spaaractie op i.s.m. hockeyclub MHC Rosmalen. Maar liefst 671 jeugdleden van deze vereniging gingen op de foto en zijn vastgelegd in een schitterend verzamelboek. Bij elke €10,- aan boodschappen in het winkelcentrum ontvangt de consument een setje met 5 plaatjes.

 

Ruilen alleen achter het dranghek

De actie wordt ondersteund met een uitgebreide POS-kit. In het winkelcentrum en op de hockeyvereniging zijn deurstickers, posters en baliedisplays zichtbaar. Uiteraard wordt de actie ook middels sociale media ondersteund door zowel de vereniging als het winkelcentrum. Maar natuurlijk draait de actie volledig op het vervolmaken van het spaaralbum. Niet zonder reden zijn er dranghekken in het winkelcentrum geplaatst met een groot spandoek vanwaar jeugdleden consumenten bevragen om extra setjes. Op de vereniging worden ruilacties opgezet, zodat de plaatjes onderling geruild kunnen worden.

Spaaracties sterker dan privacy

De trend in deze lokale spaaracties is opvallend te noemen. Met de aanscherping van de privacy-wetgeving worden consumenten kritischer en gaan zorgvuldiger om met hun persoonsgegevens. Toch besloot ruim 85% van de jeugdleden (de ouders) van MHC Rosmalen akkoord te gaan met een privacyverklaring en het maken van een foto. Jezelf terugzien op een sportplaatje met foto en volledige naam is voor veel leden belangrijker dan het recht op privacy.

Drie maal succes

In bovengenoemd voorbeeld bij MHC Rosmalen zijn er drie partijen blij met de actie. Het winkelcentrum geeft aan een flinke omzetstijging te zien en is daarnaast blij met de maatschappelijke bijdrage, door het ondersteunen van het lokale verenigingsleven. De lokale hockeyclub geeft de actie ook een ruime voldoende. Zij ontvangt een sponsorbijdrage van het winkelcentrum en daarnaast raken leden door de actie meer betrokken bij de vereniging. Ook de positieve uitstraling in het dorp is voor MHC Rosmalen een welkome bijkomstigheid.
En ook de consument is blij met de actie. Het is leuk om plaatjes te sparen voor je buurmeisje, kleinkind of gewoon voor jezelf. Aan het enthousiasme achter het dranghek te zien komt er op deze editie zeker een vervolg.

 

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: