Loyalty Program

CASE: Scoren met digitale loyaliteitsprogramma’s

McDonalds gaat haar concurrenten achterna

Loyalty ProgramCase 7 december 2016
Scoren met digitale loyaliteitsprogramma’s
Naam Cadeau Kalender
Organisatie McDonald's
Sector B2C
Land Nederland
Sinds 2015
Type programma Loyaliteitsprogramma
Benefits Kortingen, gratis producten, prijzen
Dragers App, website
Thematiek Restaurant
Status Actief

McDonald's

McDonald’s Corporation is ’s werelds grootste keten van hamburger- en fastfoodrestaurants. Het hoofdkantoor van de firma – McDonald’s Plaza geheten – is gevestigd in Oak Brook (Illinois), een voorstad van Chicago in de Verenigde Staten. Hier staat tevens Hamburger University, het opleidingscentrum van McDonald’s. Het bedrijf werd uitgebouwd door zakenman Ray Kroc nadat hij in 1955 de rechten had overgenomen van een kleine hamburgerketen die werd geleid door Dick en Mac McDonald.

Digitale loyaliteitsprogramma’s in de Nederlandse horeca

Digitale loyaliteitsprogramma’s genieten nog beperkte populariteit. Dit ondanks dat Nederlanders gretig gebruik maken van (hulp)appjes. Horecaondernemers houden vast aan de woorden: ‘goede service verkoopt zichzelf’. Slechts enkelen hebben de stap naar digitaal wel gezet. Zo hebben restaurantketen Gauchos en het inmiddels overgenomen La Place hun eigen loyaliteitsapp. Supermarktketen Emté biedt klanten de mogelijkheid punten van haar loyaliteitsprogramma te verzilveren bij lokale horecabedrijven. Dit doen gebruikers met de Emté fijnproevers App. Restaurants kunnen andersom weer adverteren in lokale folders van de supermarktketen. Eén van de meest recente digitale loyaliteitsprogramma is Heineken Biertegoed.

Van mailen naar appen

Kansen in overvloed dus voor slimme horecaondernemers nu mobiele telefonie een steeds belangrijker communicatiemiddel wordt ten opzichte van e-mail. De Good Push Index geeft aan dat push-berichten via mobiele telefoons gemiddeld 50 procent hogere opening rates hebben dan e-mails van dezelfde ondernemers. Ook de conversie  ligt tot wel 12 keer hoger bij mobiele telefoons. Het is tegenwoordig dan ook niet voor niets mogelijk om te betalen via WhatsApp.

En zeg nu zelf, hoe leuk zou het zijn om af en toe een gepersonaliseerd berichtje op je mobiel te ontvangen vanuit digitale loyaliteitsprogramma’s?

Millenials

Onderzoeken van onder meer de Amerikaanse National Restaurant Association wijzen uit dat de vaak moeilijk bereikbare Millenials gevoelig zijn voor persoonlijke benadering met digitale loyaliteitsprogramma’s. Gratis drankjes zijn leuk, maar (voor)uitnodigingen voor exclusieve events of recepten van favoriete gerechten doen het net zo goed.

Met digitale loyaliteitsprogramma’s kan gekozen worden welke beloningen loyale gasten voor nieuwe bezoeken ontvangen. Onder meer de status en het moment is daarbij van belang. Waar sommige herhaalbezoekers dus gratis appetizers van het huis krijgen geserveerd, worden anderen bijvoorbeeld uitgenodigd voor exclusieve culinaire evenementen.

Inzetten op loyaliteit zal leiden tot  meer tevreden vaste gasten en een aantoonbare rendementsverhoging.

Het digitale loyaliteitsprogramma van McDonalds

Op 1 december 2016 heeft McDonald’s een vervolg gegeven aan haar grootste decembercampagne tot nu toe, de Cadeau Kalender. Het digitale loyaliteitsprogramma van McDonald’s. Van 1 tot en met 31 december geeft McDonald’s haar gasten elke dag een ander uniek cadeau. Dit kunnen forse kortingen, gratis McDonald’s producten, giveaways of maak-kans-op grootse prijzen zijn.

In de McDonalds App is een speciale Cadeau Kalender omgeving gecreëerd en hierin wordt iedere dag een nieuw cadeau onthuld. Hiermee is de Cadeau Kalender een unieke mobiele campagne.

De Cadeau Kalender

De Cadeau Kalender geeft iedere dag een nieuw en fraai vormgegeven cadeau weer. Voor iedere dag in december één. Gebruikers kunnen dagelijks het cadeau van de dag openen. Na het openen kunnen gebruikers het cadeau verzilveren door de digitale coupon in de app te tonen aan medewerkers bij de kassa of McDrive.

Gebruikers krijgen forse cadeaukortingen op producten, zoals de iconische Big Mac en het Happy Meal. Dit is nog niet alles, McDonalds geeft zelfs op enkele dagen gratis producten weg, zoals CocaCola kerstsokken. Soms wordt er een ludieke tegenprestatie gevraagd, zoals een leuk rijmpje voor een chocoladeletter.

De McDonald’s App is voor iedereen gratis te downloaden in zowel de App Store (IOS) als de Google Play Store (Android). Daarmee heeft iedereen met een smartphone en of tablet die de app download toegang tot de Cadeau Kalender omgeving. De Cadeau Kalender omgeving is daarnaast ook beschikbaar voor desktopgebruikers, je krijgt dan een coupon welke je uitgeprint in kan leveren voor het cadeau van de dag.

 Manu Steijaert, algemeen directeur bij McDonald’s Nederland:

“December is een maand van geven en om elkaar geven. De Cadeau Kalender sluit exact aan op die gedachte. Onze gasten en gebruikers, om wie wij vanzelfsprekend veel geven, verrassen we door hen een maand lang dagelijks een ander cadeau te geven. Iedereen die de app gebruikt kan meedoen, online en bij onze restaurants. Dat maakt het de grootste decembercampagne die McDonald’s Nederland tot nu toe heeft uitgezet. Geweldig dat we samen met onze collega’s in de restaurants een campagne van deze omvang kunnen uitvoeren voor onze gasten en gebruikers.”

McDonald’s: de toekomst van de app

Naast de actuele functies zoals store locator en productinformatie komt McDonald’s begin 2017 met een update van haar mobiele applicatie waardoor gebruikers op afstand een hamburger kunnen bestellen en afrekenen. Deze functie wordt in eerste instantie enkel beschikbaar voor klanten in Australië, Frankrijk, Canada en Groot-Brittannië.

  • Mobiel een Happy Meal bestellen kan straks in 25.000 restaurants in bovenstaande landen. Deze vestigingen worden volgend jaar tot het eind van 2018 aan de nieuwe functie gekoppeld.
  • McDonald’s is relatief laat met zijn bestel- en betaaloptie in de app. De fastfoodketen zou de besteloptie al in 2015 toevoegen bij een update, maar dat ging uiteindelijk niet door.
  • Grote concurrenten als Burger King, Starbucks en Domino’s hebben deze mogelijkheid al een aantal jaar.
  • Sinds 2015 wordt bij Domino’s de helft van de orders in de Benelux gedaan op mobiele apparaten.
  • Bij Starbucks omzeilen klanten via bestellingen op mobiele telefoons de wachtrijen in de restaurants.
Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: