fbpx
Loyalty Program

CASE: Uniek spaarprogramma: Heineken Biertegoed

De verbindende factor tussen retail en horeca

Loyalty ProgramCase 21 oktober 2016
Uniek spaarprogramma: Heineken Biertegoed
Naam Heineken Biertegoed
Organisatie Heineken NV
Sector B2B
Land Nederland
Sinds September 2016
Type programma Spaarprogramma
Benefits Klantenbinding, Loyale klanten, verbinding horeca en retail
Dragers Website, app
Thematiek Spaarprogramma
Status Actief

Heineken N.V.

Het in 1863 opgerichte Heineken N.V. is een Nederlandse multinational in de bier- en drankensector en is actief in meer dan 178 landen. Heineken behoort tot de grootste brouwerijen van de wereld met een totaal biervolume van 200 miljoen hectoliter. De productie vindt plaats in meer dan 140 brouwerijen in 71 landen.

Heineken lanceerde half september een uniek spaarprogramma genaamd ‘Heineken Biertegoed’ waarmee bierliefhebbers bij aankoop van Heinekenproducten Biertegoed opbouwen voor vers getapte Heinekenbiertjes in ruim 2000 deelnemende cafés. Met dit uniek spaarprogramma laat Heineken de rijke wereld van Heinekenhorecazaken zien aan bierliefhebbers.

Heinekens uniek spaarprogramma Heineken Biertegoed

Heineken Biertegoed is een uniek spaarprogramma waarmee mensen door het aankopen van Heinekenbier in supermarkten Biertegoed kunnen verzilveren voor vers getapte Heinekenbiertjes in horecagelegenheden die aangesloten zijn bij Heineken. Men koopt dus verpakkingen met Biertegoed in supermarkten, voert de codes in via de gratis Biertegoed-app en verzilvert deze vervolgens in deelnemende cafés naar keuze.

Heineken Biertegoed, een uniek spaarprogramma

Heineken Biertegoed, een uniek spaarprogramma.

Gedachtegang achter het Heineken Biertegoed spaarprogramma

Vandaag de dag is het voor een bedrijf als Heineken belangrijk om telkens maar weer vernieuwend en interessant te blijven. Voor klanten en partners in horeca en retail, maar ook voor mensen zoals jij en ik. Heineken Biertegoed levert waarde voor iedereen: Heineken onderscheid zich met haar bierproducten in supermarkten, kopers kunnen hun Biertegoed verzilveren en daarmee wordt tegelijkertijd horecabezoek gestimuleerd.

Ondanks dat Heineken Biertegoed een positief effect zal gaan hebben op merkloyaliteit, was dat niet de enige reden voor de introductie. Klantenbinding speelt hierin ook een rol. Dit spaarprogramma geeft Heineken voldoende kansen voor een-op-een communicatie bierliefhebbers. Zo laten zij bijvoorbeeld hun nieuwste campagnes zien en leveren gebruikers zowel persoonlijke als locatie gebonden tips.

De opbouw van het loyaliteitsprogramma

Voor deelnemers van het loyaliteitsprogramma is de Biertegoed-app het belangrijkste medium. Opwaarderen, selecteren van kroegen en verzilveren van Biertegoed, gebeurt allemaal via de app. Hiermee zet Heineken vol in op digitaal met behulp van:

  • progammatic buying
  • geo-targeting
  • intelligente software

Heineken kan hierdoor op individueel niveau relevante uitingen aanbieden in de communicatie en/of conversie funnel. Content van de advertenties wordt automatisch gepersonaliseerd op basis van onder meer tijd, locatie, medium en app gebruik. De introductie van het Biertegoedloyaliteitsprogramma zal tevens ondersteund worden met televisiecommercials en veel communicatie op winkelvloeren en horecagelegenheden.

Uitdagingen in de ontwikkeling van Heineken Biertegoed

Veel uitdagingen komen voorbij op weg van een concept naar een goede uitvoering. Heineken Biertegoed gaat verder dan uitzonderlijk werkende techniek. Alles moet kloppen. Medewerkers in horecagelegenheden moeten weten hoe het werkt, verrekeningen van Biertegoed tussen Heineken, haar klanten en consumenten moet 100% correct zijn, et cetera. Heineken heeft dan ook veel tijd moeten besteden aan het inventariseren van de gehele customer journey. Daarbij zijn alle processen in kaart gebracht die door dit uitzonderlijke loyaliteitsprogramma worden beïnvloed of moeten worden ingericht.

Tot slot

Bij Heineken kijkt men altijd op eigentijdse, typische Heineken-wijze naar de extra toegevoegde waarde voor haar business partners en consumenten. Heineken Biertegoed is hier een voorbeeld van. Een uitstekende invulling van het Heineken ‘Open Your World’ thema en een goed voorbeeld van hoe innovatieve activatie versterkend kunnen werken voor retail en horeca. Heineken zet met Biertegoed de volgende stap in service die zij bieden aan horecaondernemers en bouwen een verbinding voor klanten tussen retail en horeca.

Meer informatie? Lees hier het interview met Sebastiaan Berkvens, Head of e-Commerce bij Heineken Nederland.

Bronnen:

http://www.heineken.com/nl/biertegoed

https://www.youtube.com/watch?v=IkkKldPa9Oo

 

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Mitchel Suvaal

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: