Loyalty Program

CASE: De verandering van Starbucks Rewards

Loyalty ProgramCase 20 augustus 2019
De verandering van Starbucks Rewards
Naam Starbucks Rewards
Organisatie Starbucks
Sector B2C
Land USA
Sinds Sinds 2009, vernieuwd in 2019
Type programma Spaarprogramma
Benefits Voordeel
Dragers Website, app
Thematiek
Status Actief

Starbucks

Starbucks is een Amerikaanse koffieketen gevestigd over heel de wereld. De eerste Starbucks vestiging werd in 1971 geopend in Seattle en verkocht alleen koffiebonen en koffieapparatuur.  Tegenwoordig wordt de meeste omzet behaald met koffiemixen en andere dranken op koffiebasis. Starbucks heeft op dit moment 27.339 vestigingen in 76 landen.

Het programma

Al eerder hebben we een artikel geschreven over het loyaliteitsprogramma van Starbucks: Starbucks Rewards. Je verdient je punten onder andere met elke dollar dat je uitgeeft, per dollar ontvang je 2 sterren. Starbucks Rewards is een programma met twee type leden: Green en Gold. Na registratie kom je gelijk in de Green Level terecht. Wanneer je 300 punten hebt gespaard kom je in de Gold Level. Als je de Gold Level hebt bereikt, krijg je leuke voordelen. Volgens het huidige programma moeten klanten binnen een jaar 300 punten (Gold Level) behalen met twee punten per uitgegeven dollar om in aanmerking te komen voor gratis producten op basis van hun aankopen, en pas na een extra 125 punten verdienen leden een gratis drankje.

Lees hier onze case over de oude Starbucks Rewards.

Wat is er veranderd?

De Green en Gold level komen te vervallen. Leden kunnen nu sneller sparen om een incentive te kunnen verdienen. Bij bijvoorbeeld 25 stars kan een lid al een gratis espresso shot ontvangen. Bij 50 stars krijgen klanten een gratis kop koffie of thee. Bij 150 punten krijgen klanten een handgemaakt drankje of een ontbijtitem; op 200 ontvangen ze een sandwich; en bij 400 kunnen ze geselecteerde merchandise of koffie in zakken krijgen. Voorheen was klant gemiddeld een aantal maanden bezig om bij de Gold Level te komen, en dus om in aanmerking te komen voor een gratis drankje. Nu kan een klant al na drie aankopen een drankje gratis verdienen.

Het maakt dus nu niet meer uit of je net lid bent of dat je al heel lang loyaal bent van het programma. Het is nu een loyaliteitsprogramma op één niveau waar alle leden vanaf de dag dat ze lid worden, sterren kunnen sparen voor gratis Rewards. Uiteraard zijn er een aantal dingen hetzelfde gebleven. Je kan nog steeds van tevoren je drankje bestellen en via je mobiel betalen, ook een cadeau op je verjaardag zit er nog steeds in!

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: