Loyalty Program

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s

3 Toptips tot succes!

Loyalty ProgramHow-to 30 september 2010

In de afgelopen decennia is het aantal loyaliteitsprogramma’s sterk gegroeid. Hoewel meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat loyaliteitsprogramma’s zeer effectief kunnen zijn, blijkt uit de praktijk dat nog steeds veel programma’s niet succesvol zijn.

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een succesvol loyaliteitsprogramma niet bij iedereen bekend zijn. Veelal wordt gekozen voor standaard oplossingen die anno 2010 niet langer voldoende onderscheidend zijn.

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s

McCall en Voorhees geven enkele tips om het succes van loyaliteitsprogramma’s te bevorderen.

1) Start deelname: De eerste maanden van deelname aan loyaliteitsprogramma’s zijn cruciaal voor toekomstig gebruik en daarmee positieve effecten van loyaliteitsprogramma’s op deelnemende klanten. Veel organisaties verwachten in deze perioden voornamelijk investeringen (o.a. in tijd en geld) van klanten zodra deze gaan deelnemen aan loyaliteitsprogramma’s. Echter, McCall en Voorhees benadrukken dat juist in de beginfase, organisaties moeten laten zien dat loyaliteitsprogramma’s klanten waarderen.

2) Segmentatie: Veel loyaliteitsprogramma’s belonen alle deelnemende klanten op dezelfde wijze. Dit terwijl verschillende klantgroepen vaak een andere waarden vertegenwoordigen voor organisaties en daarnaast ook andere behoeften hebben. McCall en Voorhees benadrukken dan ook het belang van segmentatie in loyaliteitsprogramma’s. Zowel in beloningen als in communicatie.

3) Fit: Positieve effecten van loyaliteitsprogramma’s op klantloyaliteit aan organisaties zijn groter wanneer er een goede fits zijn tussen loyaliteitsprogramma’s en organisaties. Dan worden namelijk niet alleen bindingen met programma’s bevorderen, maar ook juist bindingen met organisaties. Het is daarom van groot belang dat loyaliteitsprogramma’s (o.a. communicatie en beloning) goed aansluiten bij zowel producten/diensten als het imago van organisaties.

Succesvolle loyaliteitsprogramma’s

Gezien de sterke toename in het aantal loyaliteitsprogramma’s, wordt onderscheidend vermogen van programma’s steeds belangrijker. De concrete tips van McCall en Voorhees stellen organisaties in staat om dit onderscheidend vermogen te bevorderen en daarmee kansen op succes te vergroten.

Bron: Cornell Hospitality Quarterly.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: