Loyalty Strategy

B2B topklanten behouden

Een vijftal tips om B2B topklanten te behouden.

Loyalty StrategyHow-to 31 augustus 2004

De 80-20 regel. Bij veel B2B bedrijven zorgen enkele grote klanten voor het leeuwendeel van de omzet. Gezien de afhankelijkheidsrelatie is het behouden van deze groep van levensbelang. Topklanten verdienen topaandacht. Door rekening te houden met een vijftal zaken wordt het makkelijker om grip op hun loyaliteit te krijgen en te behouden.

B2B topklanten behouden? De onderstaande vijf tips laten zien hoe het kan:

1. Maak het ze heel gemakkelijk.

Geef deze klanten de mogelijkheid om als eerste van aanbiedingen of innovaties gebruik te mogen maken. Of biedt ze aan, om via een exclusief gedeelte op de website, een bestelling te kunnen plaatsen. Zorg er in ieder geval voor dat er voor hen geen restricties, zoals een minimum bestel quota, zijn.

2. Geef ze waardering en aandacht.

Nodig ze uit voor speciale evenementen of geef ze speciale incentives. Verwerk in ieder geval in alle communicatie met hen dat ze gewaardeerd worden.

3. Laat ze meedenken en beslissen.

Nodig een aantal van de belangrijkste klanten uit om deel te nemen aan het ontwikkelingsproces van bijvoorbeeld een nieuw product of nieuwe brochure. Probeer belangrijke klanten vaak bij elkaar te laten komen voor het bespreken van belangrijke onderwerpen. Let op dat alleen beloftes worden gedaan die waargemaakt kunnen worden. Daarnaast is het belangrijk dat in de communicatie de nadruk ligt op informeren niet op verkopen.

4. Biedt alleen interessante producten aan.

Hou deze grote klanten op de hoogte van productontwikkelingen. Vraag naar welke productgebieden hun interesse uitgaat, maar biedt ze ook de mogelijkheid om over andere product interesse gebieden informatie te verkrijgen. Stel producten voor die een aanvulling of verbetering zijn op hun aankopen tot nu toe. Probeer in ieder geval te anticiperen wanneer een herhalingsbestelling nodig is.

5. Wees attent bij speciale gelegenheden.

Bel, ga langs of stuur nieuwsbrieven. Wees attent met speciale gelegenheden zoals kerstmis, een verjaardag of het zoveeljarig bestaan. Ga de uitdaging aan om hierin origineel te zijn.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: