Loyalty Strategy

Band Loyalty rules

Een artikel over de successen van ’s werelds grootste rocksterren en mogelijke lessen voor loyaliteitsmarketeers.

Loyalty StrategyHow-to 30 september 2004

Hoe komt het toch dat de Rolling Stones na 30 jaar nog altijd aan de top staan? Wat maakt hen zo succesvol? Waarom hebben zij ‘fans’ en de meeste bedrijven ‘klanten’? Dit artikel gaat over lessen in loyaliteit die marketeers kunnen trekken uit de successen van ’s werelds grootste bands en artiesten.

Band loyalty rules! Op het moment dat de Rolling Stones het podium betreden raakt het publiek in vervoering. De toeschouwers zingen, dansen en springen. Kortom, ze gedragen zich zoals ze in het normale leven nooit zouden doen. En het gaat hier niet alleen om tieners, maar ook om volwassenen, vaak hoogopgeleid en met een goede baan.

Band Loyalty

Hoe kan het dat een rockband het voor elkaar krijgt zo’n intense -aan het fanatieke grenzende – emotionele relatie te creëren? Het antwoord: Band Loyalty rules. Het verschil tussen een ‘fan’ en een ‘klant’ laat zich eenvoudig uitleggen. Een fan gaat de muziekwinkel in en loopt direct naar het juiste schap voor de nieuwe cd van ‘the Stones’. Een klant daarentegen loopt de muziekwinkel in op zoek naar een leuke cd, beluistert uiteenlopende cd’s en bepaalt pas dan zijn keuze.

De strijd om de klant is in de meeste markten intens. Via acties en aanvullende diensten trachten bedrijven de gunst van de opportunistische klant te winnen. Doch slechts weinigen slagen erin van de klant een fan te maken. Om oorspronkelijk en origineel te zijn, moeten marketeers buiten bestaande, vertrouwde kaders denken en handelen.

Met hun krachtige, herkenbare ‘sound’, onconventionele teksten en ‘rebelse’ presentatie houden de Rolling Stones zowel oude als jonge fans een spiegel voor. Een spiegel waarin zij zichzelf herkennen en, belangrijker; hun fantasieën realiteit zien worden. Marketeers die fans willen creëren, zullen onder de huid van hun klanten moeten kruipen, in hun gedachten en ziel moeten proberen te kijken en er achter zien te komen wat hen nu werkelijk ‘beweegt’. Een Porsche is meer dan alleen een auto. Een Rolex is meer dan alleen een tijdsaanduider. De functionaliteit van een product is slechts één kenmerk ervan. Fans creëer je met een totaalpakket van associaties en emoties.

10 lessen van Mick en Madonna

Hoewel hun muziek, presentatie en doelgroepen uiteenlopen hebben de Rolling Stones, Madonna, Elton John, Neil Diamond en Aerosmith iets met elkaar gemeen. Namelijk: ze staan allemaal al meer dan 20 jaar aan de top van de muziekindustrie. We kunnen de volgende lessen trekken uit de basis van hun almaar voortdurende succes:

  1. Creëer een emotionele band met de klant en onderhoud deze van tijd tot tijd
  2. Bouw aan merkloyaliteit, stap voor stap, klant voor klant, fan voor fan
  3. Blijf fris in de markt, ontwikkel, maar blijf trouw aan de basis van het succes
  4. Ontwikkel in een zodanig tempo, dat er geen vervreemding van de klant plaatsvindt
  5. Creëer realistische verwachtingen die waar gemaakt kunnen worden
  6. Richt je op de totale productbeleving, niet alleen op de basisfunctionaliteit ervan
  7. Straal energie en passie uit; dit zorgt voor respect en betrokkenheid van de klant
  8. Weersta de verleiding van ‘over-exposure’
  9. Koester de talenten in het team, luister en sta open voor hun ideeën
  10. Betrek de klant bij het product en zorg ervoor dat deze helpt bij het behouden van het succes

Deze strategieën, toegepast door de meest succesvolle bands en artiesten uit de geschiedenis, kunnen eraan bijdragen dat een merk een onuitwisbare indruk maakt. Oftewel, om het in de woorden van Aerosmith frontman Steven Tyler te zeggen: -“to kick ass and leave a footprint”-.

Bron: University of Pensilvenia.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: