Loyalty Strategy

Vier geheimen voor opbouw van blijvende klantloyaliteit

Een artikel over het succesvol opbouwen van klantloyaliteit in de telecom sector.

Loyalty StrategyHow-to 31 augustus 2003

Het gemiddelde klantenverloop van de Nederlandse telecomaanbieder wordt geschat op 20% tot 30% per jaar. Bij bepaalde segmenten is dit percentage zelfs nog hoger. Dit wordt mede verklaard door de zeer competitieve markt. Jaren van stunten met prijzen waar mobiele toestellen voor niks werden aangeboden, hebben de consument zeer prijsgevoelig gemaakt.

Precies om die reden is het van belang om met zorg geplande loyaliteitsprogramma’s te introduceren. Telecombedrijven moeten zich richten op specifieke marktniches en loyaliteit met toegesneden voordelen. Er zijn vier geheimen voor opbouw van blijvende klantloyaliteit:

1. Definieer de doelgroep

Elke klant vereist een andere benadering. Het is daarom belangrijk om doelgroepen te identificeren die bepaalde behoeftes met elkaar delen. Als de doelgroepen zijn geïdentificeerd en gedefinieerd, zal het voor de totale organisatie helder zijn wie er tot deze doelgroep behoort.

2. Leer de klant kennen

Bij ieder contactmoment heeft u de kans om iets nieuws te ontdekken over uw klanten. Het begrijpen van de klant vergroot de mogelijkheden om een sterke relatie op te bouwen.

3. Gereedschap voor de organisatie

Bij een goed loyaliteitsprogramma zijn alle afdelingen van de organisatie betrokken. De klant ziet een organisatie als een geheel. Het is belangrijk om alle afdelingen te laten samenwerken om ze het verloop terug te dringen.

4. Klanten houden door loyaliteit op te bouwen

De truc om klanten te houden? Maak klanten zo blij, dat ze uw organisatie niet meer willen verlaten. Dat kan door ze te verrassen en positief te verbazen. De waardeperceptie van de klant is daarbij de maatstaf. Extra’s hebben het meeste effect als de waarde die ervan verkregen wordt, hoger is dan verwacht. De daadwerkelijke kosten hoeven daar slechts een fractie van te zijn.

Bron: Wireless Review.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: