Loyalty Program

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s

Wek de slapende hond

Loyalty ProgramHow-to 31 maart 2011

Wanneer u op straat een willekeurige voorbijganger zou vragen of u even in zijn of haar portemonnee mag kijken, is de kans groot dat u daar een loyaliteitskaart aantreft. Een Airmiles kaart, een Gall&Gall kaart, bijna iedereen doet  tegenwoordig wel mee aan één of meerdere loyaliteitsprogramma’s. Maar waar vindt u deze kaarten in de portemonnee? Vaak zult u de kaarten verstopt vinden achterin een ongebruikt vakje. Veel mensen schrijven zich namelijk wel in, maar doen vervolgens niets meer met het programma en dus de kaart. De grote uitdaging voor de programma’s blijft dan ook: hoe blijf ik in het voorste vakje van de portemonnee?

Een stijgende lijn?

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s nog altijd groeit. In de Verenigde Staten doet 90% van de bevolking mee met ten minste één programma en gemiddeld staat een Amerikaans huishouden ingeschreven bij 18 verschillende programma’s. Deze cijfers maken duidelijk dat het aantal loyaliteitsprogramma’s en deelname aan programma’s nog steeds blijft groeien. Tegelijkertijd groeien daarmee ook de aantallen van slapende deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s.

Helaas blijkt ook dat minder dan de helft (46%) van ingeschreven klanten daadwerkelijk actief deelnemen aan loyaliteitsprogramma’s. En dat terwijl in het onderzoek actieve deelname wordt gedefinieerd als: slechts één keer per jaar een uitgevoerde activiteit binnen het programma’s.  Hoewel het aantal deelnemers dus lijkt te stijgen, ligt het aantal bewuste en actieve deelnemers veel lager.

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s wakker maken

Dat het belangrijk is deze slapende deelnemers te activeren is evident. Meerdere onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat bewuste deelname een eerste vereiste is voor positieve loyaliteitseffecten. Maar wat kunnen aanbieders nu doen om activiteiten te stimuleren? LoyaltyFacts geeft de volgende tips:

  • Differentieer je van andere programma’s binnen dezelfde sector. Zorg ervoor dat de voordelen die worden geboden uniek zijn. Denk hierbij niet alleen aan voordelen die geld vertegenwoordigen (zoals het sparen voor producten of het verlenen van korting), maar ook aan extra service of informatie.
  • De eerste fase is cruciaal. Bedank het lid niet alleen voor de inschrijving, maar volg dit vervolgens ook spoedig op met relevante informatie. Maak duidelijk wat de voordelen van het programma zijn: hoe beter een lid de voordelen kent, hoe groter de kans op actieve deelname.
  • Biedt relevante en persoonsgebonden informatie op basis van klantdata die beschikbaar is. Denk bovendien bij communicatie niet alleen aan ‘statische’ informatiebronnen zoals bijvoorbeeld een website en/of nieuwsbrief, maar probeer vooral de interactie aan te gaan met de klant. Social media leent zich hier bijvoorbeeld uitstekend voor.

Door de juiste benadering van het nieuwe lid kunt u ervoor zorgen dat uw programma trots in het voorste vakje van de portemonnee blijft zitten!

Bron: Colloquy talk

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: