Loyalty Program

Succesvol implementeren van loyaliteitsprogramma’s

Een onderzoek van Colloquy naar de verschillen tussen consumenten in opkomende en ontwikkelde markten.

Loyalty ProgramHow-to 30 november 2011

Het was reeds bekend dat er verschillen bestaan tussen consumenten in opkomende markten (bijvoorbeeld India, China en Brazilië) en ontwikkelde markten. Recent onderzoek van Colloquy heeft aangetoond dat deze verschillen ook aanwezig zijn met betrekking tot de houding en verwachtingen rondom loyaliteitsprogramma’s. Het onderzoek geeft inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen consumenten en biedt richtlijnen voor de inrichting van een loyaliteitsprogramma in opkomende markten.

Loyaliteit in opkomende markten

Succesvol implementeren van loyaliteitsprogramma’s in opkomende markten wie wil dat nou niet? In vergelijking met consumenten in ontwikkelde markten, zijn consumenten in opkomende markten vaker van mening dat het loont om loyaal te zijn aan een bepaald merk. Zij geven bovendien vaker aan dat de aanwezigheid van loyaliteitsprogramma’s keuzes voor merkenloyaliteit sterk beïnvloedt. Consumenten in opkomende markten geven aan klaar te zijn voor een hoge mate van betrokkenheid met organisaties. Dit biedt perspectieven voor de ontwikkeling van loyaliteitsprogramma’s in deze landen.

De richtlijnen voor succesvol implementeren van loyaliteitsprogramma’s in opkomende markten

Voor het succesvol implementeren van loyaliteitsprogramma’s in opkomende markten is het belangrijk om rekening te houden met culturele verschillen. Het onderzoek van Colloquy geeft enkele concrete tips die bijdragen aan een succesvolle invulling van een loyaliteitsprogramma.

  • Privacy gevoeligheden. Consumenten in opkomende markten zijn argwanender op dit gebied.
  • De kracht van mond-tot-mond reclame. In opkomende markten zijn consumenten gevoeliger voor wat vrienden en familie aanbevelen.
  • Mobiele toepassingen. In opkomende markten ligt het gebruik van mobiele telefoons voor loyaliteitsprogramma’s hoger dan in ontwikkelde markten.
  • Dromen van consumenten. Iedere consument droomt, en in opkomende markten is dit nog meer het geval. Benefits die in het verlengde liggen van deze dromen, zijn succesvol binnen loyaliteitsprogramma’s in opkomende markten.
  • Consumenten in opkomende markten willen zich graag gewaardeerd voelen als klant. Daarom is het verstandig om ook niet-financiële benefits op te nemen in het loyaliteitsprogramma (voorrang, voorrecht e.d.).

Consumenten in opkomende markten worden gedreven door andere motieven dan consumenten uit ontwikkelde markten. Dit heeft gevolgen voor de optimale inrichting van succesvol implementeren van loyaliteitsprogramma’s in opkomende markten. Door goed in te spelen op behoeften van consumenten in opkomende markten, zijn kansen op het veroveren van harten van deze consumenten groter.

Bron: The Global Loyalty Compass: The 2011 Colloquy Cross – Cultural Loyalty Study.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: