Loyalty Strategy

Donateurs geven wat ze willen

De Charity Gift Card geeft recipienten zelf de keuze aan welk goed doel zij het geld willen schenken

Loyalty StrategyLiteratuur 27 februari 2017

Voor alle goeden doelen is het van groot belang donateurs te werven en te behouden. Het zijn immers de donaties die de strijd van het goede doel mogelijk maken. In Amerika wordt steeds meer gebruik gemaakt van zogenaamde Charity Gift Cards. Maar is dat wel de toekomst?

Het mechanisme van de Charity Gift Card is heel eenvoudig: je koopt een cadeaukaart voor een bepaald bedrag en geeft deze aan iemand cadeau. De ontvanger kan vervolgens zelf een goed doel uitkiezen om het bedrag aan te schenken. De keuze van goede doelen is daarbij vaak groot. Zo heb je bij TisBest bijvoorbeeld keuze uit 300 verschillende goede doelen. Waar de ‘Gift in uw naam’ (de mededeling dat een bepaald bedrag is overgemaakt naar een bepaald goed doel) in Nederland al wat langer gebruikelijk is, vooral bij relatiegeschenken rond Kerstmis, is de Charity Gift Card nog een stuk onbekender. Is het tijd voor de goede doelen om daar verandering in te brengen?

charity_gift_card_infographic

Zelf bepalen

Het idee achter de Charity Gift Card is de veronderstelling dat mensen graag zelf bepalen aan welk doel ze een donatie geven. Doordat ze in staat worden gesteld de keuze zelf te maken, geeft het meer voldoening en zullen ze er een goede herinnering aan over houden. Hierdoor zullen ze ook in de toekomst meer en vaker gaan doneren. Als deze aanname klopt, kan het interessant zijn voor goede doelen om de Charity Gift Card in te zetten als wervend middel. Donateurs die via deze manier binnenkomen zijn potentieel immers loyaler dan donateurs die op een andere manier binnenkomen.

Meer verbonden

Onderzoek in de Verenigde Staten laat zien dat respondenten liever een Charity Gift Card krijgen dan een ‘Gift in uw naam’. Het zelf kunnen kiezen van een goed doel dat past bij eigen normen en waarden spreekt daarbij erg aan. De respondenten geven aan dat het een goed gevoel geeft om de Charity Gift Card uit te geven. Aandachtpunt is daarbij wel dat de keuzemogelijkheden duidelijk gestructureerd moeten worden. De goede doelen kunnen daarvoor het beste in grotere overkoepelende groepen worden ingedeeld (bijvoorbeeld dieren, oorlogsgebieden, natuurrampen, armoedebestrijding etc.) omdat donateurs anders overrompeld worden door de mogelijkheden en door de bomen het bos niet meer zien. De kans op afhaken wordt dan groot.

In de praktijk

Helaas gaat het onderzoek niet in op de lange termijn effecten van de Charity Gift Card. Is het echt zo dat de mensen die een donatie doen via een Charity Gift Card ook later nog donaties doen? Of blijft het bij de ene keer dat ze het cadeau hebben gekregen? Meer onderzoek op dat gebied is nodig. Wat het onderzoek wel duidelijk maakt is dat het klopt dat mensen graag iets te kiezen hebben. En daar kunnen goede doelen natuurlijk wel op inspringen. Neem bijvoorbeeld Oxfam Novib, daar kun je een geit, varken of roeptoeter (en nog veel meer) cadeau geven. Eigenlijk ook een ‘Gift in uw naam’, maar al iets concreter. Wellicht dat de ontvanger binnenkort kan kiezen of het 10 kippen of een winterhulppakket wordt. Dan wint iedereen.Oxfam_cadeau

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: