Loyalty Strategy

Hoe merken groeien

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘How Brands Grow’ geschreven door Byron Sharp.

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek How Brands Grow van Byron Sharp uitgezocht.

Titel: How Brands Grow
Subtitel: What marketers don’t know
Auteur: Byron Sharp
Aantal pagina’s: 217
Datum publicatie: 2010
Uitgeverij: Oxford University Press Australia & New Zealand

Over How Brands Grow

Byron Sharp is professor in de Marketing Wetenschappen in Australië en is verbonden aan het Ehrenberg-Bass Institute.  Dit instituut doet al jarenlang onderzoek naar marketingprincipes, hoe kopers zich gedragen en hoe merken groeien. In How Brands Grow stelt Sharp de lezer bij aanvang de vraag om aan te geven of hij of zij het eens is met verschillende stellingen. Stellingen zoals:

  • “Differentiatie van een merk is een noodzakelijke marketingtaak”
  • “Klantretentie is goedkoper dan acquisitie”
  • “Massa marketing is dood en kan niet meer concurreren met individuele marketing”.

De moeite waard!

Als je gelooft dat deze stellingen waar zijn dan werk je onder veel valse assumpties en heb je des te meer reden om dit boek te lezen! Nadat de lezer van de schrik is bekomen dat hij of zij vanuit veel onjuiste veronderstellingen te werk gaat, worden de verschillende heersende opvattingen over marketingprincipes ontkracht en op wetenschap gebaseerde nieuwe wetten en regels geïntroduceerd. Er wordt afgesloten met voorbeelden van marketingactiviteiten die wel en niet werken en met een aantal praktijktips.

De grote kracht van het boek zijn de diverse op wetenschap gebaseerde begeleidende voorbeelden die helpen om de gedane beweringen kracht bij te zetten. Door het gehele boek heen worden gedane uitspraken ondersteund met data vanuit grote onderzoeksbureaus zoals Nielsen en TNS. Verschillende sectoren en merken zoals Coca-Cola en Apple passeren de revue en ook demografische verschillen tussen merken en sectoren komen aan bod.

Hoe merken groeien evaluatie

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ****
  • Theoretische achtergrond: *****
  • Actualiteit: *****
  • Vernieuwend: *****
  • Oordeel: ****

How Brands Grow is een aanrader voor iedere zichzelf respecterende marketeer. Byron Sharp weet op een heldere en gefundeerde manier de alom heersende marketingassumpties onderuit te halen en biedt nieuwe inzichten door zijn uitingen met wetenschappelijk bewijs te ondersteunen. Daarnaast toont hij het wel degelijke bestaan aan van verschillende (nieuwe) marketing regels en wetten. De kennis die daarmee door het lezen van dit boek wordt opgedaan en de praktische toepasbaarheid van deze nieuwe inzichten zullen het leven van iedere lezer daarom op een positieve manier verrijken.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
    1. Michelle Osterhaus 4 jaar geleden

      Hoi Sjors, dankjewel voor je reactie en vraag. Wij sluiten ons bij Reicheld en vele andere wetenschappers aan dat klantloyaliteit bestaat, zowel qua gedrag (herhalingsaankopen) als gevoel (merkvoorkeur/liefde). Het moet natuurlijk wel in het perspectief worden gezien van het relatieve belang van een product/merk in iemands leven. En dus niet worden vergeleken met de onvoorwaardelijke loyaliteit die mensen voelen richting hun kinderen, partner, familieleden en vrienden. Het ligt dus allemaal wat genuanceerder, maar dat concludeer je zelf ook in jouw blog (prima stuk). Dezelfde nuancering geldt voor de impact van loyaliteitsprogramma’s. Het moet de kers (en de slagroom) op de taart zijn, maar niet de taart zelf. Oftewel, geen enkel loyaliteitsprogramma zal ooit een slecht product of falende dienstverlening kunnen compenseren. Echter, in sectoren waar de onderlinge verschillen tussen concurrenten klein zijn, kan een merk (dat de basis op orde heeft) met loyaliteitsmarketing beslist het nodige bereiken.

Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: