Loyalty Insight

Invloed op consumentenkeuzes

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Invloed’ geschreven door R. Cialdini over consumentenpsychologie.

Loyalty InsightLiteratuur 30 september 2013

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek ‘Invloed’ van Cialdini uitgezocht.

Titel: Invloed
Subtitel: De zes geheimen van het overtuigen.
Auteur: Robert Cialdini
Aantal pagina’s: 306
Publicatie: Oktober 2009
Uitgeverij: Academic Service

Over Invloed

Invloed is een succesvol boek waarvan wereldwijd al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. In het boek staat het beantwoorden van de volgende vraag centraal: Welke psychologische principes zorgen ervoor dat consumenten ‘ja’ zeggen tegen aanbiedingen? Invloed op consumentenkeuzes.  Robert Cialdini is hoogleraar psychologie en heeft jaren besteed aan het beantwoorden van deze vraag. Hij heeft hiervoor bestaande onderzoeken geanalyseerd, eigen onderzoeken uitgevoerd en vooral ook veel gekeken naar experts op het gebied van gedragsbeïnvloeding zoals succesvolle verkopers en reclamemakers.

Invloed op consumentenkeuzes, zijn bevindingen

Zijn bevindingen heeft hij samengevat in zes beïnvloedingswapens die gebruik maken van automatische gedragspatronen van consumenten, namelijk:

  • Wederkerigheid
  • Commitment en consistentie
  • Sociale bewijskracht
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Schaarste

Ieder beïnvloedingswapen wordt in een hoofdstuk behandeld, waarbij theoretische inzichten uit de wetenschap op aansprekende wijze worden vertaald naar de dagelijkse praktijk. Zelfs voor beginners op het gebied van consumentenpsychologie is dit boek daardoor zeer goed leesbaar en biedt het boek vele inzichten die zowel professioneel (als marketeer) als privé (als consument) van grote waarde zijn.

Invloed evaluatie 

  • Leesbaarheid: *****
  • Praktische toepasbaarheid: *****
  • Theoretische achtergrond: *****
  • Actualiteit: ****
  • Vernieuwend: ****
  • Oordeel: *****

Invloed is een zeer goed geschreven boek dat zowel wetenschappelijk gefundeerd is als praktisch toepasbaar. Een echte aanrader voor marketeers die willen weten waardoor het gedrag van consumenten wordt beïnvloed.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Paul Wissing
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: