Loyalty Insight

Klantbehoud voor producten

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Hooked’ geschreven door N. Eyal.

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over goede literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek Hooked van Nir Eyal uitgezocht.

Titel: Hooked
Subtitel: How to build habit-forming products
Auteur: Nir Eyal
Aantal pagina’s: 242
Datum publicatie: 2014
Uitgeverij: Penguin books

Klantbehoud voor producten: over Hooked

In het boek Hooked legt auteur Nir Eyal uit hoe je ervoor zorgt dat gebruikers ‘Hooked (verslingerd)’ raken aan jouw product. Wanneer je ervoor kan zorgen dat jouw product een vast onderdeel wordt in het dagelijks leven van gebruikers, dan is de kans groter dat zij het product blijven gebruiken en niet overstappen naar een vergelijkbaar product.

Hook model

Aan de hand van het Hook model, bestaande uit 4 praktische stappen, legt Eyal uit hoe je er stap voor stap voor zorgt dat gebruikers je product gaan gebruiken en blijven terugkeren. Per hoofdstuk wordt een onderdeel van het Hook model toegelicht. Aan het einde van elk hoofdstuk krijgt de lezer praktische opdrachten om zelf aan de slag te gaan. Het tot een dagelijkse gewoonte maken van een product begint bij de interne of externe trigger om het product te gaan gebruiken. Deze trigger wordt gevolgd door de daadwerkelijke actie, waarbij de gebruiker voldoende mogelijkheid en motivatie moet hebben om het product te gaan gebruiken. De volgende stap is reward; er moet een beloning volgen op het gebruik van het product. De laatste fase is investment; wanneer de gebruiker bereid is te investeren in het product , zal hij het vaker en intensiever gaan gebruiken. Na uitleg van het Hook model wordt er een succesvolle case study beschreven over The Bible App.

Evaluatie

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ***
  • Theoretische achtergrond: ****
  • Actualiteit: *****
  • Vernieuwend: ***
  • Oordeel: ****

Hooked is met name voor productontwerpers en start-ups heel interessant en relevant. Het voorkomt dat je een product op de markt brengt wat niemand wil gaan gebruiken en geeft je na elk hoofdstuk in ‘do this now’ een aantal praktische opdrachten om het Hook model toe te passen. Voor markteers is het praktisch gezien minder relevant, maar theoretisch wel interessant omdat er veel theorieën worden beschreven en toegepast uit de consumentenpsychologie. Het geeft inzicht in hoe gewoontegedrag ontstaat. De voorbeelden die gegeven worden gaan met name over de succesvolle online producten en diensten met veel ‘hooked’ gebruikers, zoals Facebook en Pinterest. Dit boek is dan ook minder toepasbaar en relevant voor ontwerpers van niet-digitale producten.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: