Loyalty Strategy

klantretentie bij charitatieve organisaties

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Retention Fundraising’, geschreven door Roger M. Craver.

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom regelmatig een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Deze keer hebben we het boek ‘Retention Fundraising’ van R. Craver uitgezocht.

boek
Titel: Retention Fundraising

Subtitel: The new art and science of keeping your donors for life

Auteur: Roger M. Craver

Aantal pagina’s: 171

Datum publicatie: September 2014

Uitgeverij: Emerson & Church

 

 

Over Retention Fundraising

Retention Fundraising spits zich, zoals de titel al doet vermoeden, toe op loyaliteitsmarketing binnen de non profit sector. Op de voorkant van het boek staat een lekkende emmer afgebeeld, “a leaking bucket”. Deze lekkende emmer gebruikt de auteur door het hele boek heen als metafoor voor het fundraising programma van charitatieve organisaties. De tijd dat nieuwe donateurs op een snelle en goedkope manier de gaten op konden vullen van gestopte donateurs, is al lang voorbij. Helaas, zo stelt de auteur, concentreren veel organisaties zich nog steeds veel meer op het vullen van de emmer in plaats van op het dichten van de gaten.

Het boek richt zich tot fondsenwervers en is opgebouwd uit zes korte delen. Het begint met een pleidooi wat fondsenwervers wakker schudt om nu iets aan de lekkende emmer te doen. De auteur heeft 40 jaar ervaring als marketeer in de charitatieve sector en vertelt daar rijkelijk over. Nadat hij enkele blokkades schetst die je als fondsenwerver in de weg kunnen staan, gaat hij al snel over op het uitleggen van een methodische aanpak om retentie te verbeteren. Zijn aanpak wordt gekenmerkt door het meten van de donateursattitude en de impact van afzonderlijke marketingacties om vervolgens te bepalen welke acties worden opgeschaald, vervangen of gerepareerd.

De rest van het boek geeft een overzicht van een aantal praktische middelen die ingezet kunnen worden om retentie te verbeteren, veelal toegelicht met praktijkvoorbeelden. Voor de meeste ervaren fondsenwervers zal dit gedeelte weinig vernieuwende inzichten opleveren en is de boodschap van de auteur er vooral op gericht om er nu daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Het verbeteren van retentie kost vaak veel tijd in vergelijking tot het werven van nieuwe donateurs. Echter, willen charitatieve organisaties ook op de lange termijn succesvol zijn, dan kan retentie niet langer worden genegeerd.

Evaluatie klantretentie bij charitatieve organisaties

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ****
  • Theoretische achtergrond: *
  • Actualiteit: ***
  • Vernieuwend: *
  • Oordeel: ***

Retention Fundraising is een toegankelijk, vlot leesbaar boek geschreven voor de minder ervaren fondsenwerver. Theoretisch gezien kent het boek weinig diepgang, maar wie nieuwsgierig is naar waarom retentie belangrijk is en praktische handvatten zoekt om daar mee aan de slag te gaan, is dit een uitstekend begin.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Leon Toonen
Dunck Loyalty Marketing

Tags
Delen
Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: