Loyalty Strategy

Membership modellen

Boekreview over ‘The membership economy’

Loyalty StrategyLiteratuur 14 oktober 2016

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over goede literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek The Membership Economy van Robbie Kellman Baxter uitgezocht.

Titel:                   The membership economy
Subtitel:             Find your superusers, master the forever transaction, build recurring revenue
Auteur:               Robbie Kellman Baxter
Pagina’s:            248
Datum:               Maart 2015
Uitgeverij:         McGraw-Hill Education

The Membership Economy

Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Vroeger ging men naar een videotheek of platenwinkel om films en muziek te huren of kopen. Het business model van deze organisaties draaide om het product en de transactie. Tegenwoordig zijn daar Netflix en Spotify. De videotheek en platenwinkel zijn in minder dan tien jaar tijd bijna helemaal verdwenen.

Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om op nieuwe manieren een klantrelatie aan te gaan. In de membership economie draait het business model om die klant, of beter gezegd de member. Het gebruik van het woord member verandert de manier waarop men denkt over mensen die producten of diensten afnemen en daardoor aan een organisatie verbonden zijn.

In het boek ‘The Membership Economy’ neemt Robbie Kellman Baxter de lezer mee door haar observaties uit de afgelopen 10 jaar. Als eigenaresse van een strategie consultancy bureau in Silicon Valley heeft zij veel samengewerkt met technologische bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de membership modellen waar we vandaag de dag allemaal gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld maar aan je LinkedIn account.

Membership denken

Door het lezen van het boek word je er van overtuigd dat we pas aan het begin staan van het membership denken. In de komende jaren zullen in nog veel meer markten de traditionele business modellen vervagen en vervangen worden door membership modellen. Een membership model biedt doorlopende waarde en zekerheid voor zowel organisaties, investeerders en members zelf. Members blijven langer verbonden dan transactionele klanten. Dit biedt bedrijven met een membership-model een enorm concurrentievoordeel.

Het boek staat vol met praktische adviezen om zelf de transitie te maken van traditioneel naar membership model. Zo geeft Baxter onder andere tips over het inrichten van organisaties, het acquireren en onboarden van members en verschillende pricing technieken. Weet jij bijvoorbeeld al voor welke cases een Free Trial of een Freemium meer geschikt is en hoe je een van beide dan toepast?

De uiteenlopende voorbeelden van bedrijven als Adobe, SalesForce, Survey Monkey, Netflix, LinkedIn en Amazon zorgen ervoor dat het boek een breed publiek aanspreekt en een goede balans vindt tussen theorie en concrete praktijk. Join jij de club van marketeers die dit boek heeft gelezen?

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ****
  • Theoretische achtergrond: **
  • Actualiteit: ****
  • Vernieuwend: **
  • Oordeel: ***
Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Leon Toonen
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: