Loyalty Journey

Superpromotors

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘De SuperPromotor’ geschreven door R. Vogelaar.

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over goede literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek De Superpromoter van Rijn Vogelaar uitgezocht.

Titel: De Superpromotor
Subtitel: Over de kracht van enthousiasme.
Auteur: Rijn Vogelaar
Aantal pagina’s: 162
Datum publicatie: Augustus 2009
Uitgeverij: Van Duuren Media

Superpromotors: over de superpromotor

Om zich te verbeteren, richten organisaties zich met name op wat er mis gaat. Klagende klanten hebben het woord. Dit klinkt vanzelfsprekend, totdat je De Superpromotor hebt gelezen. Zoals de titel van het boek al doet vermoeden, staat de superpromotor centraal. Superpromotors zijn enthousiastelingen die hun enthousiasme delen en daarmee anderen in hun omgeving beïnvloeden.

Rijn Vogelaar benadrukt dat organisaties hun voornaamste aandacht beter kunnen verleggen van klagende klanten en medewerkers naar superpromotors. Deze veroorzaken namelijk omzetgroei, bepalen de reputatie en geven positieve energie aan de organisatie. Tegelijkertijd zijn ze kritisch en bereid om de organisatie te helpen verbeteren.

Naast het overtuigend beschrijven van zijn vernieuwende visie, legt Rijn Vogelaar in dit boek uit dat er verschillende soorten superpromotors te onderscheiden zijn. Vervolgens geeft hij aan hoe organisaties superpromotors kunnen herkennen aan de hand van verschillende onderzoeksmetrics. Hij gaat hierbij zowel in op de Net Promotor Score als andere indicatoren van enthousiasme.

Tot slot wordt op hoofdlijnen beschreven hoe organisaties, aan de hand van het Odilia model, superpromotors in de praktijk kunnen leren kennen en in kunnen zetten om de (resultaten van de) organisatie te verbeteren.

Evaluatie

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ***
  • Theoretische achtergrond: ***
  • Actualiteit: ****
  • Vernieuwend: *****
  • Oordeel: ****

De grootste kracht van het boek zit hem in de revolutionaire visie. Het boek is daarnaast zeer goed leesbaar en inspiratie vol geschreven. Hoewel de praktische toepasbaarheid wat verder uitgewerkt had kunnen worden, zal iedere (loyalty) marketeer na het lezen van dit boek aan de slag willen met zijn/haar superpromotors.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Paul Wissing
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: