Loyalty Journey

De echte waarde van klantloyaliteit programma’s

& het belang van meer bieden dan alleen spaarpunten

Loyalty JourneyMarktcijfers 16 januari 2018

Dat onze klanten gek zijn op loyaliteitsprogramma’s klinkt niet vreemd. Al jaren is er een flinke groei in het aantal loyaliteitsprogramma’s te zien. Ook de deelname aan een loyaliteitsprogramma neemt gestaag toe. Zo blijkt uit recente cijfers dat er in de US meer dan 3,3 miljard inschrijvingen zijn op loyaliteitsprogramma’s.

Bovenstaande komt neer op zo’n 29 verschillende programma’s per huishouden! De toenemende groei van programma’s en de deelname hieraan wordt nog eens bevestigd door het feit dat 76% van de deelnemers aan een loyaliteitsprogramma vindt dat een programma een deel is van de relatie met een merk. Zelfs 83% geeft aan dat loyaliteitsprogramma’s het waarschijnlijker maken dat hij of zij nog herhaalaankopen gaat doen bij het bedrijf.

Het succes voor de bedrijven wordt niet alleen verklaard door de simpele rekensom dat het binnenhalen van een nieuwe klant 6 tot 7 maal duurder is dan het behouden van een klant. Gelukkig laat ook 75% van de Amerikaanse bedrijven met een loyaliteitsprogramma een return on investment zien. Overall is de regel dat een verhoging van de klantretentie met 5% zorgt voor een verhoging van de winst tot wel 95%!

Maar… Alleen met een transactioneel loyaliteitsprogramma kom je er niet! Ruim 90% van de klantloyaliteit programma’s is enkel gebaseerd op beloning van punten (koop iets en ontvang punten). Wanneer een loyaliteitsprogramma enkel op rationele waarde is gebouwd vindt er geen verhoging van de loyaliteit plaats, immers er wordt alleen een relatie opgebouwd voor het sparen van punten en waarde. Het blijft dan een transactionele en monetaire afweging iets wel of niet te kopen of te gebruiken.

Niet geheel verrassend haalt 77% van de enkel transactie gebaseerde loyaliteitsprogramma’s de eerste twee jaar niet. Het toevoegen van customer engagement en de beloning hiervan is het gedrag dat daadwerkelijk beïnvloed zou moeten worden. Slechts 25% van de programma’s heeft dergelijke benefits ingebouwd.

Voldoende uitdaging dus om creatieve, onderscheidende loyaliteitsprogramma’s te ontwikkelen die meer zijn dan punten sparen!

 

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Laurens Spijkers
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: