Loyalty Insight

Klant retentie gedurende de feestdagen

Een infographic over klantenbinding gedurende de feestdagen

Loyalty InsightMarktcijfers 16 december 2016

Veel bedrijven zetten vol in op de feestdagen. Dat is ook niet zo gek want de omzet ligt bij sommige bedrijven in de maanden november en december tot wel 30% hoger dan normaal. Maar hoe zorg je ervoor dat deze klanten van de feestdagen de rest van het jaar ook bij jou blijven kopen?

Klant retentie gedurende de feestdagen

Loyaliteitsprogramma’s en e-commerce

De e-commerce markt betreden wordt voor bedrijven steeds toegankelijker. Het is tegenwoordig voor iedereen vrij eenvoudig om een online winkel te openen. Het gevolg: toenemende concurrentie. Des te belangrijker dus om van bezoekers vaste klanten te maken. Een grotere groep terugkerende klanten zorgt er immers voor dat online omzetten beter te voorspellen zijn. Loyaliteitsprogramma’s zijn de uitgelezen mogelijkheid om dit te bereiken. Klanten werven en zorgen voor klant retentie vraagt hierdoor om online campagnes met behulp van Google-optimalisatie en Google Adword-campagnes.

Klant retentie gedurende de feestdagen

Een goede mogelijkheid om van bezoekers vaste klanten te maken zijn de feestdagen. Omzetten in de e-commerce liggen dan namelijk stukken hoger dan normaal, tot wel 30% hoger in de maanden november en december. Niet heel verwonderlijk dat bedrijven daarom vol inzetten op de feestdagen. Veel bedrijven vergeten daarbij echter deze klanten ook voor de daaropvolgende maanden aan zich te binden. Maar hoe kunnen zij er nu voor zorgen dat klanten na de feestdagen ook de rest van het jaar blijven kopen? Oftewel hoe zorgen zij ervoor dat de verkoop tijdens de feestdagen zorgt voor klant retentie?

Google Trends toont aan dat consumenten al in juli beginnen met zoeken naar ideeën voor kerstcadeaus, maar de echte pieken bevinden zich in november en december. Het is voor bedrijven dus zaak om voor de maand november al duidelijk te hebben wat wel en niet werkt wanneer het aankomt op feestdagenaanbiedingen en zich zo te onderscheiden van concurrenten. Mobiel mag daarbij niet vergeten worden. Zo spendeerden consumenten vorig jaar voor $12.7 billion op hun mobiele en tablet devices tijdens de feestdagen. Men zoekt hierbij vooral naar goede deals, in deze toch al prijsgevoelige periode zoals korting in de vorm van gratis verzending.

Loyaliteitsprogramma’s van Q4 doorzetten naar Q1

Deze infographic geeft weer hoe de retentie na de feestdagen afhangt van de ervaring van de consumenten gedurende de feestdagen. Het geeft aan dat een loyaliteitsprogramma echt een verschil kan maken tijdens de feestdagen. Het helpt namelijk bedrijven zichzelf te onderscheiden van concurrenten en biedt daarnaast een breed vangnet voor prijsbewuste consumenten die op zoek zijn naar de beste deals in Q4. Met loyaliteitsprogramma’s kunnen bedrijven consumenten tijdens de feestdagen aanmoedigen om:

  • Een account te registeren waardoor het aantal gast-checkouts verminderd.
  • Zich aan te melden voor de nieuwsbrief en daardoor gebruik maken van re-marketing en e-mailcampagnes.

Zodra consumenten zich hebben aangemeld voor loyaliteitsprogramma’s, kunnen bedrijven deze opnieuw benaderen in Q1. Dit kan op de volgende manieren:

  • Consumenten herinneren aan hun puntensaldo en hen hierdoor stimuleren om terug te komen.
  • Het aanbieden van exclusieve beloningen aan leden zoals gratis verzending of coupons.
  • Punten toekennen aan consumenten die de bedrijfspagina delen, een bepaalde hashtag gebruiken of een review schrijven en zo zorgen voor woordreclame.

 

 

Klant retentie gedurende de feestdagen

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: