Loyalty Program

Loyaliteitsprogramma: een deelnemersprofiel

Een onderzoek van Forrester Research naar het profiel van deelnemers aan loyaliteitsprogramma's.

Loyalty ProgramMarktcijfers 10 augustus 2015

Waarom sluiten consumenten zich nu eigenlijk aan bij een loyaliteitsprogramma? En als ze zich eenmaal hebben aangesloten, wat is dan hun motivatie om actief te blijven deelnemen? Belangrijke vragen voor iedereen die zich bezighoudt met loyaliteitsprogramma’s. Want juist de deelnemende consumenten hebben de potentie om echt loyale klanten te worden. Een reden voor Forrester Research om te onderzoeken wat nu eigenlijk het profiel is van deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s.

Neus voor korting         

Het onderzoek van Forrester Research probeert de perceptie van en de deelname in loyaliteitsprogramma’s van consumenten te doorgronden. Duidelijk wordt dat de meeste consumenten zich aansluiten bij meerdere loyaliteitsprogramma’s, vaak zelfs binnen dezelfde branche. De reden waarom consumenten lid worden van loyaliteitsprogramma’s is in eerste instantie om geld te besparen. De mogelijkheid gebruik te maken van kortingen en actievoordeel wordt als belangrijkste reden genoemd om deel te nemen.

 

Meerwaarde

Het profiel van Forrester laat echter zien dat consumenten die eenmaal deelnemen aan loyaliteitsprogramma’s de potentie hebben een echte relatie op te bouwen met het bedrijf of het merk. Ze zijn niet meer alleen geïnteresseerd in directe korting, maar sparen juist het liefst voor belevenissen (bijvoorbeeld concerten, kooklessen en workshops) of hebbedingetjes. Het onderzoek toont aan dat deze consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor producten en daarnaast ook meer producten aanschaffen. Ook blijkt dat deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s het bedrijf/merk eerder aanbevelen en positieve mond-op-mond reclame maken.

 

Aanbevelingen

Het profiel van deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s maakt duidelijk dat je consumenten in eerste instantie moet lokken met voordeel en acties. Wanneer ze eenmaal deelnemen, kun je ze motiveren en actief houden door meer diverse, eventueel gesegmenteerde beloningen aan te bieden. Op deze manier zullen de consumenten zich meer verbinden en plukt de aanbieder van het programma de vruchten van de inspanning.

 

Downloads
The Loyalty Program Participant Profile  
Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: