fbpx
Loyalty Insight

Top 5 invloeden op klantloyaliteit

Loyalty InsightMarktcijfers 29 december 2020

Recentelijk vond er onderzoek plaats onder 2.000 Amerikaanse consumenten. Hen werd gevraagd naar hun winkelgedrag en welke factoren voor hen bijdragen aan hun loyaliteit ten aanzien van bedrijven.

Hieruit is de volgende top 5 naar voren gekomen:

  • 71% van de respondenten gaf aan dat een goede klantenservice de kans vergroot dat zij loyaal blijven aan een bedrijf 
  • Constante lage prijzen56%  
  • Het aanbieden van een loyaliteitsprogramma50% 
  • De mogelijkheid om gebruik te maken van kortingscodes – 50% 
  • Gratis cadeaus, bijvoorbeeld bij aankoop van een ander product – 40%

Ook hier komt het belang van een goede klantenservice naar voren. Wanneer bedrijven dit aanbieden, bijvoorbeeld in combinatie met een loyaliteitsprogramma, vergroten zij de kans op loyale klanten.

Hoewel een goede klantenservice voor elke generatie op nummer 1 staat, verschillen andere factoren nog wel in belang per generatie. Zo heeft generatie Z aanzienlijk minder behoefte aan constante lage prijzen dan babyboomers. Generatie X en Babyboomers vinden kortingscodes weer belangrijker dan andere generaties.

In het onderzoek is ook gevraagd naar het type organisaties waar consumenten loyaal aan zijn. Hierbij staan supermarkten bovenaan: 37% van de respondenten geeft aan loyaal te zijn hun supermarkt. Dit geldt voornamelijk voor Babyboomers en consumenten uit generatie X.

Consumenten uit Generatie Z en Millenials gedragen zich met name loyaal bij de aanschaf van kleding en technologie. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de loyaliteit in mobiele telefonie, waarbij het ene deel loyaal is aan telefoons van Apple en een ander deel loyaal is Android-telefoons.

 

Het originele artikel over het onderzoek vind je hier

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: