Loyalty Strategy

Aanhoudende concurrentie

Onderzoeksbureau EIM deed onderzoek naar het onderscheidend vermogen van de kleine ondernemer in de tabaksindustrie!

Loyalty StrategyOpinie 31 oktober 2011

Loopt u graag voor een kilo appels naar de groenteman of voor een pond gehakt naar de slager? Het is tegenwoordig steeds moeilijker een specialist te vinden waar je terecht kunt voor je dagelijkse boodschappen. Steeds vaker verdwijnen kleine specialistische winkels uit het dorps- en stadsbeeld. De concurrentie van de grote supermarktketens maakt het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Juist voor deze kleine zelfstandigen is het binden van klanten van cruciaal belang. Hoe kunnen ze dat nu het beste aanpakken?

Een blijk van waardering

Uit recent onderzoek onder klanten van tabaksspecialisten is duidelijk geworden dat ook deze branche van kleine ondernemers last heeft van de aanhoudende concurrentie van supermarkt en pompstation. Steeds meer mensen halen hun rookwaren tegelijk met hun boodschappen of tijdens een snelle stop aan het tankstation. Opvallend daarbij is dat uit het onderzoek duidelijk naar voren komt dat de mensen wel veel waardering hebben voor de winkels. Consumenten geven tabaksspeciaalzaken een gemiddeld rapportcijfer van 7,9 op een schaal van 10. Ruim voldoende dus en aanzienlijk hoger dan de score voor supermarkten en tankstations.

Persoonlijke aandacht bij aanhoudende concurrentie

Leuke acties en superaanbiedingen zijn de grote aantrekkingskracht van de supermarkten. Daar kan een kleine onderneming niet tegenop. De kans voor de kleine ondernemer ligt juist op de persoonlijke aandacht voor de klant en op dat gebied valt er voor deze ondernemers dan ook veel te winnen. Veel van de klanten van de tabaksspecialisten geven in het onderzoek namelijk aan loyaal te zijn aan ‘hun’ sigarettenwinkel. De persoonlijke aandacht van de winkelier, de herkenning en het dagelijkse praatje zijn daarbij de belangrijkste redenen voor loyaliteit.

Met de tijd meegaan

Een belangrijke uitdaging en toevoeging ligt voor de ondernemer in het inzetten van moderne manieren om klanten te binden. Het inzetten van social media komt uit het onderzoek naar voren als belangrijk punt voor toekomstige klantenbinding. Het inzetten van bijvoorbeeld Twitter om mensen naar de winkel te lokken bij nieuwe producten blijkt een schot in de roos. Uitdaging genoeg dus voor de kleine ondernemer. Nu maar hopen dat wij in de toekomst ook nog voor onze appels bij de groenteman terecht kunnen.

Bron: Onderzoeksbureau EIM.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: