Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De Nederlandse visie

Een onderzoek van Dunck onder Nederlandse marketeers naar de succesfactoren van loyaliteitsprogramma’s.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
het succes van loyaliteitsprogramma’s:
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2003
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

De Nederlandse visie

Een onderzoek van Dunck onder Nederlandse marketeers naar de succesfactoren van loyaliteitsprogramma’s.

het succes van loyaliteitsprogramma’s:

Onderzoek onder marketeers wijst uit dat zij vier kritische succesfactoren voor loyaliteitsprogramma’s zien. Het onderzoek werd uitgevoerd in vijf branches: retail, automotive, financiële dienstverlening, uitgeverijen en FMCG.

Het succes van loyaliteitsprogramma’s:

Uit onderzoek, uitgevoerd door Dunck Loyalty Marketing, blijkt dat marketeers de volgende factoren het meest bepalend achten voor het succes van loyaliteitsprogramma’s:

 

  • Structurele monitoring van effecten
  • Afstemming van onderdelen op doelgroep
  • Onderscheidend vermogen
  • Juiste inzet van communicatiemiddelen


Structurele monitoring van effecten

Inzicht in het verloop van het programma is van cruciaal belang voor het slagen ervan. Succes kan alleen gemeten worden als vooraf duidelijke parameters worden opgesteld. Deze dienen op structurele wijze (bijvoorbeeld maandelijks) getoetst te worden. Hierdoor kan dan tijdig bijgestuurd worden.

 

Afstemming van onderdelen op doelgroep

In veel gevallen worden onderdelen van een programma enkel ingericht op basis van het aangeboden product en de positionering van het bedrijf. Echter, nog belangrijker is het om onderdelen juist af te stemmen op basis van de interesses en behoeften van de doelgroep(en) van het programma. Grondig vooronderzoek is noodzakelijk om doelgroepen en hun behoeftes te identificeren.

 

Onderscheidend vermogen

Gestandaardiseerde loyaliteitsoplossingen bieden geen toegevoegde waarde meer. Het programma moet vernieuwend zijn en het imago van de branche veranderen. Ieder bedrijf heeft een andere mix van doelstellingen, doelgroepen, organisatiestructuur en strategie. Dit dient te resulteren in programma’s met een unieke mix van emotionele en rationele programma-elementen die passen bij het bedrijf.

 

Juiste inzet van communicatiemiddelen

De juiste keuze van communicatiemiddelen voor het programma kenmerkt zich door het optimaal benutten van reeds aanwezige instrumenten en de natuurlijke contactmomenten. In retail is bijvoorbeeld mondelinge en ‘point-of-sale’ communicatie belangrijk.

 

Bron: Dunck.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.