Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Kieskeurige consument

Een onderzoek van Colloquy naar het effect van de financiële crisis op klantloyaliteit.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
loyaal gedrag
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2011
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Kieskeurige consument

Een onderzoek van Colloquy naar het effect van de financiële crisis op klantloyaliteit.

loyaal gedrag

Tijdens het presenteren van de miljoenennota waarschuwt minister De Jager voor de situatie binnen zowel de wereldeconomie als de eurozone. ‘Er dreigt wat, al weten we niet precies hoeveel er komt en wanneer,’ stelt hij. Sinds het begin van de financiële crisis in 2008 zijn er al veel bezuinigingen doorgevoerd en niet alleen op nationaal niveau. Bijna alle bedrijven en instellingen zullen de gevolgen van de crisis hebben gevoeld. Veranderingen zijn daarbij onvermijdelijk: inkrimpen, reorganiseren, faillissementen. Maar wat is nu het effect van de economische crisis op loyaliteit? En kunt u daar wellicht een les uit trekken?

De kieskeurige consument

Kieskeurige consument? Uit onderzoek van Colloquy eerder dit jaar, wordt duidelijk dat de recessie zowel de instelling van de consument als de instelling van bedrijven ten opzichte van de consument beïnvloed. De koopkracht van de consument daalt in veel gevallen. Hierdoor kunnen er minder aankopen worden gedaan. De aankopen die gedaan worden zullen zeer bewust en weloverwogen worden besloten. Er wordt meer tijd uitgetrokken voor voorlichting en risico’s worden op alle fronten zoveel mogelijk vermeden. In een tijd van crisis kiezen consumenten zoveel mogelijk voor zekerheid.

 

Het behoudende bedrijf

Ook bedrijven proberen in het moeilijke economische klimaat zoveel mogelijk zekerheid te bereiken. De welbekende stelling dat het behouden van een bestaande klant goedkoper is dan het werven van een nieuwe klant, krijgt daarbij nieuwe glans. Het onderzoek toont duidelijk dat sinds het uitbreken van de crisis in 2008 bedrijven steeds serieuzer naar loyaliteit kijken. Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar in het marketingbudget van werving naar behoud. Opvallend is daarbij dat het budget zelf vaak niet (veel) minder wordt, alleen de besteding krijgt een duidelijk andere invulling.

 

Wijze lessen?

Op zich geen wereldschokkend onderzoek, hoor ik u denken. Een persoon met beetje gezond verstand en enige kennis van de economie had wellicht dezelfde conclusies kunnen trekken. Belangrijk is wat u er vervolgens mee doet. Het onderzoek toont duidelijk dat consumenten juist nu op zoek zijn naar zekerheid. Zekerheid op het gebied van bijvoorbeeld hun baan, de kosten van levensonderhoud, zorg en hypotheek. Op bijna al deze vlakken kan zekerheid (gaan) bestaan uit loyaliteit. Loyaliteit biedt de consument namelijk de ultieme zekerheid. De zekerheid van de juiste keuze en de zekerheid dat deze keuze ook in de toekomst de juiste zal zijn. Dat is dan ook de les die bedrijven en instellingen nu moeten trekken. De ideale tijd voor een loyaliteitsprogramma is nu. Niet alleen vanwege economisch oogpunt, het blijft immers goedkoper, maar vooral omdat de consument daar nu zelf om vraagt.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events