Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Social media

Lees hier meer over de inzet van social media om klantloyaliteit te bevorderen, te meten en te benutten.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
Lees hier meer over de inzet van social media om klantloyaliteit te bevorderen, te meten en te benutten.
Redactie LoyaltyFacts
31 maart 2011
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Social media

Lees hier meer over de inzet van social media om klantloyaliteit te bevorderen, te meten en te benutten.

Lees hier meer over de inzet van social media om klantloyaliteit te bevorderen, te meten en te benutten.

De term social media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Het belangrijkste bij social media is interactie. Waar social media in de beginjaren voornamelijk geadopteerd werd door consumenten, zien ook steeds meer organisaties het belang in van een social media strategie. Via social media komen organisaties in contact met consumenten, lezen en leren ze van hun meningen en kun je als organisatie laten zien dat je hier waarde aan hecht.

Social media en loyaliteit

Social media wordt steeds vaker in verband gebracht met loyaliteit. Er zijn verschillende ‘onderdelen’ omtrent loyaliteitsmarketing waarbij sociale media een rol kunnen spelen, namelijk: de loyaliteit van consumenten via social media bevorderen, de loyaliteit van consumenten via sociale media meten en tenslotte de loyaliteit van consumenten via social media benutten.

 

Loyaliteit bevorderen

Via social media kunnen organisaties de interactie aangaan met consumenten. Zo komen zij achter de drijfveren van de consument en wat ze vinden van het merk bijvoorbeeld. Ook kunnen zij een actieve dialoog aangaan. Naast tal van voordelen en mogelijkheden zitten er ook haken en ogen aan het gebruik van sociale media. Zo leent sociale media zich niet direct voor de inzet van een commerciële boodschap op een geforceerde manier, en doen anonieme berichten vanuit een organisatie het ook niet goed bij consumenten. Op deze manier levert de inzet van sociale media eerder reputatieschade op dan een goede relatie met de klant. Wanneer je echter op de juiste manier luistert naar de consument, deze erkent en waardeert voor zijn mening, zal dit uiteindelijk zijn of haar loyaliteit bevorderen.

 

Loyaliteit meten

Naast het bevorderen van loyaliteit, kan social media ook gebruikt worden om de loyaliteit van consumenten in kaart te brengen. Sociale media is namelijk uitermate geschikt om de grootste fans van de organisatie te identificeren. Daarnaast kunnen via sociale media klantonderzoeken worden gehouden (enquêtes en focusgroepen) om de loyaliteit van klanten in kaart te brengen.

 

Loyaliteit benutten

Naast het gebruik van sociale media als relatie- en meetinstrument, kan het ook worden ingezet om de loyaliteit van klanten te benutten. Zodra de organisatie écht de interactie aangaat met haar fans, kunnen deze fans ook worden gestimuleerd tot het verspreiden van positieve mond-tot-mond reclame over de organisatie. Deze vorm van promotie is zeer sterk. Zo geeft 67% van de Facebook gebruikers aan dat zij eerder geneigd zijn een product te kopen wanneer dit door een vriend positief is beoordeeld.

 

Meer weten over sociale media en loyaliteit?

In dit artikel zijn verschillende ‘onderdelen’ besproken van social media en loyaliteit maar er is meer.

 

Bron: Social Media, reputation risk and ambient publicity management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.