Loyalty Program

Donateurs zeggen JA!

Tegen beloningsprogramma’s bij goede doelen

Loyalty ProgramPersbericht 22 september 2016

Donateurs zijn enthousiast over beloningsprogramma’s bij goede doelen. Jonge donateurs zijn nog enthousiaster. Wel moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Dit laat recent onderzoek van Dunck Loyalty Marketing in samenwerking met de Universiteit van Tilburg en Motivaction zien.

Goede doelen hebben te maken met hoge uitstroom van donateurs. In de profitsector is dit gebrek aan loyaliteit bij klanten al langer een groot probleem. Daar hebben bedrijven programma’s ontwikkeld om de loyaliteit van klanten te verbeteren. Goede doelen zijn nu ook begonnen met het introduceren van loyaliteitsprogramma’s. Deze programma’s bestaan vooralsnog alleen uit soft benefits. Het doel hiervan is het informeren, waarderen en betrekken van de donateur. Een alternatief is het beloningsprogramma dat bestaat uit harde benefits die een financiële waarde vertegenwoordigen. Echter, het idee heerst dat het teruggeven van financiële waarde wordt gezien als verspilling. Dit wekt de vraag op: staan donateurs wel open voor een beloningsprogramma.

Wat zijn beloningsprogramma’s?
Beloningsprogramma’s (ook wel loyaliteitsprogramma’s genoemd) zijn marketinginstrumenten die erop gericht zijn om financiële waarde terug te geven aan klanten. Het teruggeven van financiële waarde heeft als doel om klanten te belonen en daarmee hun loyaliteit verder te vergroten. Beloningen komen in diverse vormen voor. Voorbeelden hiervan zijn: kortingen op producten, winacties en ‘sweepstakes’ of punten die ingewisseld kunnen worden voor cadeaus.

Hoe is het onderzoek opgezet?
Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd onder begeleiding van de Universiteit van Tilburg. Respondenten hebben een vragenlijst ingevuld waarin hen onder andere is gevraagd te kiezen uit diverse vormen van beloningsprogramma’s. In totaal zijn er 1.000 respondenten meegenomen in het onderzoek. Voor het verzamelen van respondenten is gebruik gemaakt van het panel StemPunt van onderzoeksbureau Motivaction.

Waaruit blijkt dat donateurs enthousiast zijn?
Van de ondervraagde donateurs geeft 70% procent aan dat zij een beloningsprogramma een goed idee vinden. Dat houdt in dat zij het een goed idee vinden dat goede doelen in Nederland samenwerken met bedrijfspartners om voordelen aan te bieden. Daarnaast geeft meer dan 70% aan dat zij zelf de intentie hebben om gebruik te maken van de voordelen.

Hoe zit dat met jonge donateurs?
Verdiepingen in het onderzoek laten zien dat het enthousiasme van donateurs sterk samenhangt met de leeftijd. Jonge donateurs met een leeftijd van 18 tot 34 jaar zijn met name enthousiast. Ruim 80% van deze groep geeft aan de intentie te hebben om gebruik te maken van de voordelen. Dit is interessant omdat jonge donateurs doorgaans een hoog uitstroomrisico hebben.

Onder welke voorwaarden kunnen beloningsprogramma’s werken voor goede doelen?
Donateurs geven de voorkeur aan een beloningsprogramma waarin zij privileges (voordeel, voorrang, voorrecht) krijgen op een breed assortiment van producten en diensten. Zij hebben liever gegarandeerde beloningen dan dat zij kans maken op een prijs in bijvoorbeeld een sweepstake of een prijsvraag. Daarnaast is een belangrijke voorwaarde dat de sponsor van het voordeel zelf ook een gift doet aan het goede doel.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: