fbpx
Loyalty Program

Loyalty programma in transformatie

De AirMiles van Canada

Loyalty ProgramVerslag 26 juli 2018

Air Canada wil het loyaliteitsprogramma terug kopen dat het in 1984 zelf heeft gecreëerd. Big business in loyalty land. Bekijk hier het breaking news!

Hoe het verhaal begon…

Loyaliteitsprogramma opgericht door Air Canada
Air Canada startte Aeroplan als loyaliteitsprogramma in 1984. Aeroplan is een coalitieprogramma op basis van een eenvoudig eenheidsstelsel: een Aeroplan-mijl. Je kunt het programma vergelijken met de in Nederland bekende AirMiles. Punten spaar je niet alleen bij Air Canada, maar ook bij andere partners zoals Amazon.

Wanneer leden deelnemen aan het programma, verdienen ze miles die vervolgens kunnen worden ingewisseld voor een verscheidenheid aan beloningen. Vanuit het perspectief van de consument bieden coalitieprogramma’s daardoor meer flexibiliteit en winstpotentieel vergeleken met loyaliteitsprogramma’s van individuele verkopers.

Meer weten over het programma? Bekijk onderstaande video en je weet alle ins- en outs.

Air Canada start eigen loyaliteitsprogramma

Op 11 mei 2017 kondigde Air Canada aan dat ze zouden stoppen met de 30-jarige samenwerking tussen Aeroplan en de luchtvaartmaatschappij. Dit gebeurde niet zonder slag of stoot, de aandelenkoers van Aimia (het moederbedrijf) kelderde behoorlijk, tot wel 60%.

Loyaliteitsprogramma optimalisatie

Het aangekondigde afscheid was voor Aimia reden om het loyaliteitsprogramma te optimaliseren. Enkele dagen terug kondigde het moederbedrijf groots aan welke wijzigen doorgevoerd gaan worden. Het nieuwe programma richt zich op drie pijlers:

  • meer flexibiliteit bieden
  • een leidende waarde leveren
  • de ledenervaring verbeteren

De nieuwe topman van Aimia, Jeremy Rabe, gaf recent een uitgebreid interview over de optimalisatie van het loyaliteitsprogramma: “De waarde die Aeroplan al aan de leden levert is ongeëvenaard in de Canadese sector van de reisloyaliteitsbeloningen. Om het beste reisloyaliteitsprogramma in Canada te blijven, zullen we de uitzonderlijke waarde handhaven en een meer flexibele en verbeterde ervaring bieden voor onze geëngageerde basis van vijf miljoen leden.”

Bekijk het interview met Jeremy Rabe over het coalitie loyaliteitsprogramma

 

Loyalty programma: breaking news!

Air Canada, Toronto-Dominion Bank, CIBC en Visa hebben woensdag (25 juli 2018) aangekondigd dat ze Aeroplan willen kopen van Aimia. Met de deal is zo’n $ 2 miljard aan uitstaande Aeroplan-punten, plus $ 250 miljoen in contanten gemoeid.

Aimia wordt geschat op ongeveer $ 472 miljoen op de Toronto Stock Exchange (op basis van waar de aandelen vóór de bekendmaking van woensdag in omloop waren) – ongeveer een derde van wat het bedrijf de afgelopen zomer waard was toen Air Canada aankondigde dat het zou vertrekken.

Slimme truc?

Het lijkt op een slimme truc van Air Canada. Als belangrijkste speler binnen het coalitieprogramma heeft het gezorgd voor een enorme daling van de aandelen. Door juist nu een bod te doen op het Aeroplan loyaliteitsprogramma is de aanschafprijs waarschijnlijk een stuk lager. Het uitbrengen van het bod lijkt onderdeel te zijn van het grotere plan om een eigen loyaliteitsprogramma op te richten dat van deze tijd is.

“We hebben veel klanten gehoord die enthousiast waren over onze plannen, en zouden hun Aeroplan Miles liever overzetten naar het nieuwe loyaliteitsprogramma van Air Canada,” zei chief operating officer van Air Canada Benjamin Smith in een e-mail aan klanten kort nadat de deal was aangekondigd.

“Dit is wat deze voorgestelde deal ons mogelijk maakt – als dit lukt, zouden alle Aeroplan Miles in 2020 overgaan op het nieuwe loyaliteitsprogramma van Air Canada.”

 

De toekomst van het loyaliteitsprogramma

Aimia erkende onlangs dat het bod is gedaan door de betrokken partijen. Toch kwam het niet helemaal uit het niets. Het bod volgt op eerdere individuele gesprekken met partijen. Volgende week krijgt dit verhaal in ieder geval een spannend vervolg. Het aanbod vereist op 2 augustus een antwoord van Aimia.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Laurens Spijkers
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: