Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Activiteit boven aantal

Een onderzoek naar de actieve deelname van klanten aan loyaliteitsprogramma’s binnen de Verenigde Staten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de actieve deelname van klanten aan loyaliteitsprogramma’s binnen de Verenigde Staten.
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2007
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Activiteit boven aantal

Een onderzoek naar de actieve deelname van klanten aan loyaliteitsprogramma’s binnen de Verenigde Staten.

Een onderzoek naar de actieve deelname van klanten aan loyaliteitsprogramma’s binnen de Verenigde Staten.

In de Verenigde Staten neemt elke man, vrouw en kind deel aan gemiddeld 4 verschillende loyaliteitsprogramma’s. De totale deelname van Amerikaanse loyaliteitsprogramma’s is in de periode van 2000 tot 2006 met ruim 35% toegenomen. Hoewel indicatief voor de succesvolle werking van dergelijke programma’s heeft deze toename ook zijn invloed op de mate waarin klanten actief aan programma’s deelnemen.

Actieve deelnemers, loyale deelnemers
Ondanks onzekerheden en financiële tegenslagen is de Amerikaanse markt voor loyaliteitsprogramma’s de afgelopen 6 jaar blijven groeien*. Het gemiddelde jaarlijkse groeipercentage van programma’s was tussen 2000 en 2006 bijna 6%. Het duizelingwekkende aantal van 1,3 miljard individuele programma lidmaatschappen impliceert dat elk gemiddeld Amerikaans huishouden aan zo’n twaalf loyaliteitsprogramma’s deelneemt!

 

Zoals aangegeven hebben deze duizelingwekkende deelname aantallen zijn invloed op de mate waarin klanten actief met programma’s omgaan. Uit recent onderzoek blijkt dat maar 40% van de deelnemende klanten binnen een programma ook daadwerkelijk actief is. Onder actief zijn wordt verstaan dat klanten communicatie rond het programma aandachtig tot zich nemen en zich bij hun aankoopbeslissingen laten leiden door het programma. Een toename in loyaliteitsprogramma deelname (per persoon) zorgt er dus voor dat klanten hun aandacht over meer programma’s moeten verdelen. Het gevolg hiervan is dat alleen de programma’s die goed aansluiten bij de behoeften en persoonlijke waarden van klanten aandacht krijgen en dus loyalere klanten creëren.

 

De focus verleggen naar actieve deelnemers
Organisaties die overwegen een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen, doen er verstandig aan zich niet blind te staren op deelnemersaantallen. Belangrijker is het aantal winstgevende klanten dat daadwerkelijk actief aan het programma deelneemt. Marketinguitgaven richting deze groep leveren namelijk een veel hoger rendement op.

 

Loyaliteitsprogramma’s zullen dus meer toegesneden moeten worden op de behoeften van de meest winstgevende klanten door bijvoorbeeld een selectief bonussysteem. Op het moment dat het programma in zowel communicatie als inhoud op hen aansluit, zal het percentage actieve deelnemers onder deze groep toenemen. Hierbij moet de organisatie dan wel accepteren dat deze gerichte benadering ervoor kan zorgen dat minder winstgevende klantgroepen zich wellicht minder thuis voelen binnen het programma.

 

* Dit artikel is in 2007 geschreven en kan inmiddels verouderde informatie bevatten.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events