fbpx
Loyalty Insight

Bancaire zaken doen

Een onderzoek naar klantgedrag bij financiële dienstverleners.

Loyalty InsightWetenschap 31 oktober 2003

Deregulering en nieuwe vormen van technologie hebben gezorgd voor sterke concurrentie in de financiële markten. Dit heeft grote invloed op het gedrag van klanten. Financiële dienstverleners staan voor de uitdaging hun klanten beter te leren kennen.

Beckett, Hewer en Howcroft onderzochten het klantgedrag bij financiële dienstverleners. Zij identificeerden vier specifieke gedragingen:

Herhaling-passief
De klant gedraagt zich passief en doet herhaald aankopen/ transacties zonder te zoeken naar alternatieven. Dit wordt ook wel ‘behavioural loyalty’ genoemd, de klant gedraagt zich niet bewust loyaal.

Rationeel-actief
De klant toont betrokkenheid door zich te verdiepen in de organisatie en veel contact te zoeken. Bij aankoopbeslissingen weegt hij zorgvuldig alle alternatieven.

Geen aankoop
De klant is niet betrokken en heeft niet de kennis en/of het vertrouwen om een dienst af te nemen.

Relationeel-afhankelijk
De klant is sterk betrokken, maar mist het overzicht door complexiteit en onzekerheid. Deze klanten zoeken advies en gaan relaties aan om de onzekerheid te reduceren.

Bron: International Journal of Bank Marketing.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
  1. Iggy 1 jaar geleden

    Hi, very nice website, cheers!
    ——————————————————
    Need cheap and reliable hosting? Our shared plans start at $10 for an year and VPS plans for $6/Mo.
    ——————————————————
    Check here: https://www.good-webhosting.com/

Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: