Loyalty Insight

Bereik de babyboomers

Een onderzoek naar het belang van de babyboomers generatie binnen de reisbranche en enkele tips om hen te benaderen.

Loyalty InsightWetenschap 31 augustus 2010

De babyboomers nemen een belangrijke plaats in voor reisorganisaties. Deze groep besteedt veel en boekt veel verre reizen. Toch weten reisorganisaties deze groep niet goed te bereiken. Media budget wordt op de jongere doelgroep ingezet en als reisorganisaties zich al op deze groep richt, wordt een verkeerde toon gebruikt. Toch is het verstandig om de marketingpijlen juist op deze doelgroep te richten.

Belang van babyboomers
Tussen 1946 en 1964 zijn in de VS meer dan 4 miljoen baby’s per jaar geboren. Dit is de babyboomers generatie. De babyboomers vertegenwoordigen in de VS 27% van de bevolking. In het toerisme vertegenwoordigen de boomers 83% van de consumentenbestedingen en meer dan de helft van buitenlandse reizen. Kortom, een segment dat niet genegeerd mag en kan worden. Ook buiten de VS is de groep babyboomers groot. In Europa groeit de 55+ groep de komende 15 jaar met 60%.

Babyboomers worden niet bereikt
Ondanks het belang van de babyboomers voor de reissector, weet de reisbranche de boomers niet goed te bereiken. Veel reisorganisaties zetten het marketingbudget in op de traditionele mediadoelgroep, de 18-49 jarigen. De marketingcampagnes die wel op de babyboomers gericht zijn, spreken niet aan. De generatie boomers is namelijk anders dan de stereotype oudere van voorheen. Waar de oudere consument vroeger een meer rustige, passieve vakantie zocht is de oudere van nu erop uit om het optimale uit zijn tijd op aarde te halen.

Zo bereikt u de babyboomer wel
Gezien de omvang en bestedingen van babyboomers, is het zoals eerder gezegd zinvol om de marketingpijlen juist op deze doelgroep te richten. Onderzoeker Simon Hudson geeft enkele tips:

  • Boomers voelen zich 7-12 jaar jonger dan dat ze werkelijk zijn. Benader boomers dus niet als oudjes of op basis van leeftijd, maar vanuit hun gewenste vitale en jongere imago en leefstijl;
  • Gebruik nostalgie. Een merk dat nostalgische gevoelens oproept kan op meer fans rekenen dan een merk dat dat niet doet;
  • Boomers zoeken manieren om een gezonde, actieve en energieke levensstijl te behouden. Advertenties die zich daar op richten kunnen op meer respons rekenen;
  • Boomers zoeken authenticiteit en relevantie in een advertentie. Maar ook gedetailleerde productinformatie. Geef daarom detailinformatie en vertel een verhaal;
  • In het toerisme is het belangrijk om vooral de belevenis te promoten en niet het product. Voorheen namen consumenten rationele beslissingen op prijs en een functionele omschrijving, die tijd is echter voorbij. Door in te spelen op de beleving van de consument wordt een gedragsverandering eerder tot stand gebracht en wordt er gewerkt aan emotionele binding met daarmee de rationele reactie dat men tot aankoop overgaat;
  • Gebruik meerdere mediakanalen. Eén derde van de consumenten boekt nog steeds via een reisagent. Maar de andere ouderen weten goed de weg te vinden op het internet. Dit wordt nog vaak onderschat. Stem de website echter wel af op de oudere generatie. Ouderen reageren bijvoorbeeld slecht op bewegende plaatjes en te kleine lettertypes.

Conclusie
Als de groep babyboomers goed benaderd wordt, kunnen zij zeer loyale klanten zijn. De grootste uitdaging voor de reisbranche zit erin om de boomers op de juiste wijze te bereiken. Stereotypes van vroeger moeten overboord worden gegooid. Pas dan kan de reisbranche optimaal profiteren van dit groeiende segment.

Bron: Marketing Intelligence & Planning.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: