Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Bezit maakt loyaal

Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
30 maart 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Bezit maakt loyaal

Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.

Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.

Veel bedrijven zien aandeelhouders als een belangrijke groep wanneer het gaat over merkwaarde en merkopbouw. Maar vertonen aandeelhouders inderdaad loyaler gedrag dan andere klanten of gebruikers?

Productgebruik
Het kopen van een aandeel betekent niet direct dat de aandeelhouder ook de producten of diensten afneemt van het betreffende bedrijf. Wanneer iemand bijvoorbeeld aandelen van een grote bank bezit, kan deze heel goed zijn bankzaken bij een andere bank hebben. Niet iedere aandeelhouder gebruik dus de producten van het bedrijf. Tevredenheid met de producten kan echter wel een stimulans zijn om aandelen te kopen. De volgende gedachtegang wordt hierbij vaak gevolgd: “Als ik het product goed vind, zullen anderen dit ook vinden. Het bedrijf zal slagen en de aandelenkoers zal uiteindelijk stijgen.”

 

Aandelen
De afweging voor het kopen van een aandeel verschilt van het kopen van een product. Individuele investeerders kopen aandelen om daar (koers)winst mee te behalen. Als investering dus, niet zozeer omdat zij een bijzondere band hebben met het bedrijf. Individuele aandeelhouders zijn echter minder rationeel dan institutionele beleggers. Individuele aandeelhouders houden aandelen gemiddeld langer vast en wegen ook het imago, de marketing en promoties van een bedrijf sterk mee bij hun investeringen. Matige korte termijn prestaties lijden minder snel tot actie bij individuele investeerders dan bij institutionele beleggers.

 

Motivatie
Uit onderzoek blijkt dat aandeelhouders over het algemeen eerder gemotiveerd zijn om als ambassadeurs voor een bedrijf op te treden en haar producten en diensten aan te bevelen. Deze motivatie komt met name voort uit een verhoogde interesse in het bedrijf (als aandeelhouders) en hieruit volgend (potentieel) meer kennis van het bedrijf. Hoewel niet iedere aandeelhouder een (loyale) klant zal zijn, lijkt het in ieder geval niet onverstandig om klanten te belonen voor gewenst gedrag met aandelen. Het is een manier om via twee kanten (via productgebruik en aandeelhouderschap) loyaal gedrag te stimuleren.

 

Bron: Journal of Product & Brand management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events