Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Buzz Marketing

Een onderzoek naar Buzzmarketing en de inzet hiervan voor en door tieners.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar buzz marketing en de inzet hiervan voor en door tieners. Een van de voordelen is dat buzz marketing kosteneffectief is.
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2008
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Buzz Marketing

Een onderzoek naar Buzzmarketing en de inzet hiervan voor en door tieners.

Een onderzoek naar buzz marketing en de inzet hiervan voor en door tieners. Een van de voordelen is dat buzz marketing kosteneffectief is.

Tieners zijn een belangrijke doelgroep voor marketeers. Ze hebben veel bestedingsruimte, een grote invloed op het uitgavenpatroon van hun familie en blijven lange tijd loyaal aan een merk. Het is dus de moeite waard in hen te investeren. Buzzmarketing (BM) is een lucratieve manier om dit te doen.

Net als veel volwassenen gaan tieners vaak pas over tot een aankoop als ze goede dingen over een product of merk horen. BM beïnvloedt die mond-tot-mondcommunicatie tussen tieners en geeft een merk hierin een positieve rol. Dit kan bijvoorbeeld door coupons en samples van een nieuw product uit te delen aan speciaal geselecteerde tieners en hen hiermee tot ‘ambassadeur’ van het merk te maken.

 

Hoe werkt buzzmarketing?
Gespecialiseerde bureaus werven tieners die voldoen aan specifieke eisen. Zij worden ingezet als ‘spontane’ brengers van een vooraf bepaalde boodschap en worden zogenaamde ‘buzz agents’ (BA) genoemd. Zij zijn vaak trendsetters die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op diverse gebieden. Ze kunnen goed leren, denken creatief en weten veel van technologische ontwikkelingen. Het is cruciaal dat hun vrienden hen vertrouwen en dat zij worden gezien als toonaangevend als het gaat om nieuwe producten en diensten. BA moeten hun leeftijdsgenoten informeren en enthousiast maken over een nieuw product. In ruil hiervoor krijgen ze bepaalde privileges: de BA is altijd als eerste op de hoogte van nieuwe trends en bezit als eerste de nieuwste producten. Een BA kan verschillende belangrijke rollen spelen – waaronder reclamemaker, distributeur of onderzoeker. Tegelijk beïnvloedt hij of zij de aankoopbeslissing van zijn of haar leeftijdsgenoten.

 

‘Buzz disclosure’
‘Buzz targets’ zijn zich er meestal niet van bewust dat hun vriend door een bedrijf is ingezet. Op het moment dat de BA dit zou onthullen, zou diens aanbeveling minder geloofwaardig zijn. Ahuja, Michels, Walker en Weissbuch ondervroegen tieners tussen de 14 en 16 jaar over BM. De respondenten waren bekend met het fenomeen en stonden er positief tegenover. Ze vinden het een aantrekkelijk idee om trendsetter te zijn en als eerste nieuwe producten te proberen. Het vooruitzicht anderen te beïnvloeden spreekt hen aan. Net als het idee om gratis samples en kortingen te ontvangen. Velen zien buzzen als een baan en vinden het een effectieve manier van promoten. Of ze hun identiteit als BA zouden onthullen, lijkt samen te hangen met de band tussen hen en hun targets. Tegenover hun beste vriend willen de tieners open kaart spelen. Voor minder goede vrienden geldt dit echter niet. Zij komen er dus niet zo snel achter dat hun vriend een BA is. Een deel denkt dat targets hen niet serieus meer zouden nemen wanneer ze zich onthullen. Er zijn ook tieners die BM stiekem of geheimzinnig vinden. Een klein aantal geeft toe dat ze zich bedrogen zouden voelen als ze zouden worden gebuzzd. De tieners vellen echter geen hard moreel oordeel. Dat staaft de bevindingen van eerder uitgevoerd onderzoek. Daarin gaven respondenten aan dat ze alleen maar producten zouden aanbevelen waarin ze zelf vertrouwen hebben.

 

De toekomst van buzz marketing
Vergeleken met traditionele media is BM kosteneffectief. Het is relatief goedkoop om samples of coupons uit te delen aan geselecteerde tieners. De BA voelt zich bevoordeeld omdat hij is gekozen door het merk en staat daarom zeer positief tegenover het merk. Hij zal dit dan ook graag uitdragen aan zijn sociale netwerk. Voor marketeers is BM van belang om de Cusomer Life Time Value van tieners ten volle te benutten. Het onderzoek van Ahuja, Michels, Walker en Weissbuch laat zien dat het belangrijk is een relatie met tieners op te bouwen vanuit eerlijkheid en transparantie. De buzz agent moet wel uit eigen overtuiging handelen. Alleen zo kan hij of zij loyaal zijn aan de opdrachtgever én aan de sociale omgeving.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events