Loyalty Program

Beloon engagement

Klanten belonen voor hun ‘engagement’, een veel gehoorde term. Maar wat houdt dit eigenlijk precies in?

Klanten belonen voor hun aankoopgedrag door middel van spaarpunten, is een fenomeen dat we al lang en goed kennen. De laatste jaren groeit echter de behoefte van zowel consumenten als het bedrijfsleven om klanten veel breder te belonen dan alleen op aankoopgedrag.

Klanten interacteren offline en online met bedrijven. Zodra zij dit doen, willen ze herkend worden door jouw bedrijf. Als ze een blog lezen, een website bezoeken of een andere activiteit met jouw merk ondernemen, dan verwachten ze steeds vaker hiervoor beloond te worden. Deze beloning van engagement  wordt hieronder nader toegelicht.

Social Media engagement

Vaak wordt social media als op zichzelf staand kanaal benaderd door marketeers. Wanneer het je lukt om consumenten hun social account te koppelen aan jouw merk of bedrijf, dan krijg je toegang tot waardevolle data zoals social activity en social gedrag. Vooral interessant als je deze data weet te koppelen met je eigen grotere klantendatabase.

Een loyaliteitsprogramma dat consumenten beloond met engagement punten biedt consumenten een goede reden om hun social account te koppelen. Daarnaast kunnen activiteiten op social media (liken, aanbevelen, posten, delen) worden beloond via engagement punten.

Mobile engagement

Tegenwoordig beschikt vrijwel iedere consument over een smartphone. Dit biedt de kans om real-time updates te delen middels pushberichten. Bijvoorbeeld je nieuwe aantal spaarpunten direct nadat je een aankoop hebt gedaan. Of een bedankje als ze in jouw winkel zijn. Ook kan je consumenten belonen als ze via mobile met jouw merk bezig zijn. Denk aan downloaden en actief gebruiken van je app, inchecken op jouw locatie, een foto met jouw merk plaatsen of een hashtag over je bedrijf delen.

Online engagement

Online engagement via de website wordt veel ingezet om het aankoopproces van consumenten te versnellen. Door consumenten te belonen voor het kijken van productvideo’s, productvergelijkingen te maken of het invullen van een online vragenlijst, komt een consument veelal sneller tot een aankoopbeslissing en wordt de salesfunnel verkort. Ook kan je eenvoudig via het online kanaal consumenten kennis laten maken met andere productseries en daardoor je relatie met de consument verbreden.

Engagement door ambassadeurs

Naast social media, mobile en online, blijft Worth of Mouth (WOM) één van de krachtigste kanalen. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat 84% van de consumenten aanbevelingen van peers meer vertrouwt dan iedere andere vorm van advertenties. Consumenten hebben echter vaak een reden nodig om over een bedrijf of product te gaan praten of een review te plaatsen.

Steeds meer bedrijven verbinden daarom WOM aan hun loyaliteitsprogramma om dit te bewerkstelligen. Denk aan engagement punten die consumenten ontvangen als zij vrienden vertellen over hun ervaring met jouw bedrijf, of vrienden uitnodigen om ook jouw product uit te proberen.

Activiteiten om engagement punten verdienen

Communiceren met een persoon

Een belangrijke driver waarom bedrijven starten met een loyaliteitsprogramma waarbij engagement wordt beloond, is dat het bedrijven helpt om consumenten te identificeren. Consumenten moeten zich kenbaar maken om hun beloning te ontvangen, waardoor je kunt communiceren met klanten/mensen in plaats van anonieme cookies. Iedere gedraging van een consument wordt weggeschreven in de database, wat een schat aan data en insights biedt voor marketeers om content te personaliseren en op gedrag getriggerde follow-up campagnes te verzenden.

Deze verbeterde content en campagnes, in combinatie met een goede invulling van het totale loprogramma, zullen bijdragen aan een hogere loyaliteit van de klant en een toename van sales.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Judith Verbrugh
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: