Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Consumenten reviews

Een onderzoek naar de inzet van 'User Generated Content' en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de inzet van User Generated Content en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Consumenten reviews

Een onderzoek naar de inzet van 'User Generated Content' en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.

Een onderzoek naar de inzet van User Generated Content en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.

User generated content (UGC) stelt consumenten in staat om commentaar, een evaluatie of een mening te plaatsen op internet. Het aantal websites met UGC groeit snel. We onderscheiden drie soorten websites met UGC namelijk aankoop websites, social network sites en gecombineerde websites.

Aankoop websites
Op steeds meer websites van leveranciers staan reviews en informatie van de producent zelf, maar veelal kunnen ook consumenten reviews plaatsen. Door deze informatie en reviews te laten zien proberen de leveranciers de aankoopbeslissing van de consument te stimuleren. Zo is er bijvoorbeeld op de website van Dell naast een tabblad met de technische specificaties van een product ook een tabblad met klantbeoordelingen opgenomen.

 

Social network sites
Het aantal websites waar consumenten ervaringen, afbeeldingen en meer met elkaar delen groeit snel. Websites als Facebook en Youtube zijn immens populair. Deze websites bevorderen vooral het contact tussen consumenten.

 

Gecombineerde websites
Op combinatiesites is zowel input van consumenten te vinden op sociaal vlak, als informatie en advies vanuit de leverancier. Vaak worden profielen gemaakt zodat de professionele achtergrond van iemand te zien is. Ook kan er aan specifieke leden van de website advies worden gevraagd. Samsung biedt consumenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct een product review te plaatsen op Facebook of Twitter.

 

Wanneer speelt UGC een rol bij aankoopbeslissingen?
Hoewel er steeds meer gebruik wordt gemaakt van UGC, gebeurt dit niet altijd op de juiste manier. Uit onderzoek van Williams et al. blijkt dat de volgende punten van groot belang zijn om UGC ook daadwerkelijk te laten bijdragen aan het sturen van de aankoopbeslissing van de consument:

  • Consumenten willen informatie hebben over het product of de service. Alle technische specificaties of andere relevante informatie moet beschikbaar zijn voor de klant.
  • Laat consumenten die een reactie plaatsen wat meer over zichzelf vertellen dan alleen een naam. Om te beslissen of de opinie van de reviewer relevant is, wil de lezer weten wat de kennis en ervaring van de reviewer is. Wat waren zijn verwachtingen over het product voor de aankoop en hoe ervaart hij of zij het product na de aankoop. Verder stellen lezers een korte samenvatting van de reviewers mening op belangrijke onderwerpen op prijs.
  • Tot slot wil de lezer verschillende reviews lezen om zich door UGC te laten beïnvloeden in zijn aankoopbeslissing. Stimuleer consumenten dus om reacties te plaatsen zodat u voldoende klantbeoordelingen aanbiedt op uw website.

 

Bron: The TQM Journal.

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events