Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Creëer een creatief loyaliteitsprogramma

Zes strategieën die een helpende hand bieden

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
21 september 2020
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Creëer een creatief loyaliteitsprogramma

Zes strategieën die een helpende hand bieden

Dat een loyaliteitsprogramma een positief effect heeft op klantwaarde en retentie, is inmiddels binnen de meeste bedrijven wel bekend. Maar een loyaliteitsprogramma an sich is steeds vaker niet voldoende. In een groeiend aanbod is het voor bedrijven van cruciaal belang om zich op creatieve wijze te onderscheiden, niet alleen in aanbod van producten, maar ook in aanbod van loyaliteitsprogramma’s. Dit artikel beschrijft zes strategieën hoe je tot een creatief en uniek loyaliteitsprogramma kunt komen.

1. Verbind de naam aan je productaanbod

Wanneer klanten met een loyaliteitsprogramma in aanraking komen, is de naam van het programma het eerste wat zij zien. Spaarprogramma of Voordeelprogramma als naam voldoet niet meer. De naam van het loyaliteitsprogramma dient aan te sluiten bij het merk, wat er verkocht wordt of wat het merk wilt uitstralen.

 

 

Het spaarprogramma van Game Mania is hier een goed voorbeeld van. XP slaat op experience points die gamers moeten behalen om verder te komen in het spel. Dit sluit goed aan bij het aanbod van Game Mania.

 

2. Verzin een originele naam voor de punten

Bij de meeste loyaliteitsprogramma’s hebben deelnemers de mogelijkheid om punten te sparen. Ook hierbij moet aandacht besteed worden aan de naamgeving. Wanneer de naam van de punten goed aansluit bij het merk en het programma, maakt dit voor klanten sneller duidelijker dat het onderdeel uitmaakt van de gehele ervaring.

 

3. Gebruik je fantasie bij het programma-ontwerp

De kleinste details kunnen het verschil maken bij het ontwerpen van een loyaliteitsprogramma. Door extra aandacht te besteden aan elk interactief element, maakt dit het verleidelijker voor de community om zich aan te sluiten bij het programma

 

4. Wees creatief met de manier waarop mensen punten verdienen

Bij de meeste loyaliteitsprogramma’s ontvangen klanten punten wanneer zij een aankoop doen. Dit is echter geen unieke manier om punten te verdienen. Bedrijven kunnen ook kiezen voor verjaardagsbeloningen of verrassingsbeloningen. Bij dit eerste ontvangen klanten punten als cadeautje voor hun verjaardag. Dit zorgt voor een overtreffing van de verwachting van klanten en creëert een persoonlijke connectie. Bij een verrassingsbeloning stuurt een bedrijf bijvoorbeeld, zonder specifieke aanleiding, een mail met een persoonlijke boodschap en een beloning naar haar klanten.

 

5. Verzin unieke manieren waarop klanten punten kunnen besteden

Vrijwel elk loyaliteitsprogramma biedt korting als beloning waar punten voor kunnen worden ingewisseld. Om je als bedrijf dus echt te onderscheiden van de rest, is het van belang om naast de korting andere unieke beloningen te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door extra’s, exclusieve nieuwtjes en toegang tot besloten evenementen.

 

6. Voeg classificatie toe

Door deelnemers van een programma in te delen in verschillende statusgroepen, is het voor hen duidelijk waar ze op dat moment staan en waar ze nog kunnen komen. Mensen houden er van om tot een groep te behoren, en al helemaal als deze als bijzonder of belangrijk wordt beschouwd.

 

 

Bij Holland Casino wordt de status van de bezoekers bepaald door de frequentie waarmee zij de casino’s bezoeken. Hoe meer bezoeken, hoe meer exclusieve voordelen.

 

Vind het originele artikel hier

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events