Loyalty Insight

De invloed van klantgevoelens

Een onderzoek naar de invloed van klantgevoelens over dienstverlening op tevredenheid en loyaliteit.

Loyalty InsightWetenschap 31 oktober 2010

De dienstverlenende sector speelt over de hele wereld een belangrijke rol in de economie. Er is daarom ook veel onderzoek gedaan naar de invloed van een goede dienstverlening op klanttevredenheid en loyaliteit. De focus ligt daarbij vaak op de functionele attributen, de kwaliteit en de servicewaarde van de dienstverlening. Een vierde aspect van dienstverlening is het gevoel van de klant. Dit aspect is nauwelijks onderwerp van onderzoek geweest, maar is wel van grote invloed op klanttevredenheid en loyaliteit. Thuy en Hau (2010) onderzochten daarom de invloed van persoonlijke gevoelens op loyaliteit.

Service en klanttevredenheid
Uit het onderzoek blijkt dat de persoonlijke gevoelens van consumenten een belangrijke voorspeller zijn voor tevredenheid en loyaliteit. Wanneer een consument gebruik maakt van een dienstverlener, krijgen ze een bepaald gevoel over de service die geboden is. Een goed gevoel over de geboden service zorgt voor tevredenheid. Deze tevredenheid is een belangrijke indicator voor loyaliteit.

Verbeteren van service
In veel gevallen houden dienstverleners de kwaliteit en de functionele attributen van een dienst goed in de gaten. Dienstverleners doen er echter goed aan om ook aandacht te schenken aan de  persoonlijke gevoelens van de klant. Ook als het moeilijk is voor een organisatie om de gevoelens van klanten te begrijpen, loont het om dit te blijven proberen. Organisaties kunnen deze gevoelens namelijk beïnvloeden. Dit kunnen ze doen door aandacht en liefde te tonen voor de klantrelatie. Klanten voelen zich op die manier meer gewaardeerd en dit heeft een positieve invloed op het gevoel dat zij hebben over de geboden dienstverlening. Dit positieve gevoel beïnvloed vervolgens de tevredenheid en de loyaliteit van de klant over de dienstverlener en blijkt zo dus een belangrijke sleutel tot succes.

Bron: International Journal of Bank Marketing.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
  1. Dean 2 maanden geleden

    Hi, very nice website, cheers!
    ——————————————————
    Need cheap and reliable hosting? Our shared plans start at $10 for an year and VPS plans for $6/Mo.
    ——————————————————
    Check here: https://www.good-webhosting.com/

Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: