Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De psychologie achter een spaarprogramma

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
8 februari 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De psychologie achter een spaarprogramma

Spaarprogramma’s zijn een van de meest bekende marketingstrategieën ter wereld. Miljoenen merken en bedrijven gebruiken loyaliteitsprogramma’s. Maar wat maakt hen zo succesvol en waarom werken dit soort loyaliteitsprogramma’s zo goed? Smile.io schrijft over drie psychologische principes die een klant blijven stimuleren om zich in te schrijven voor een spaarprogramma.

Spaarpunten motiveren de klant om betrokken te zijn bij het verdienen van beloningen

Motivatie is een van de krachtigste psychologische factoren die een rol speelt in een spaarprogramma. Een klant moet geloven dat ze iets kan bereiken met een spaarprogramma en dat, als ze daar in slaagt, een mooie beloning krijgt. Als het gaat om de klantrelatie met een merk wordt motivatie grotendeels aangedreven door het nakomen van beloften die een merk of bedrijf hun klanten heeft gedaan.

 

Beloningen versterken waardevol klantgedrag

Wanneer klanten worden beloond voor het uitvoeren van acties, wordt het klantgedrag gestimuleerd met als gevolg dat klanten zich betrokken voelen bij een merk of bedrijf. Daarnaast wordt de klant ook aangemoedigd om dezelfde acties te blijven uitvoeren om de voordelen opnieuw te krijgen.

 

Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de relatie en het vertrouwen in het merk of bedrijf groeit. De klant is bereid om meer acties te ondernemen en zal bij een nuttig loyaliteitsprogramma blijven terugkomen, omdat het haar iets oplevert. Met natuurlijk als doel dat jouw merk of bedrijf haar eerste keuze is voor toekomstige aankopen.

 

Loyaliteitspunten inspireren de klant op lange termijn

Vanwege de hoeveelheid concurrentie is betrokkenheid van de klant een van de meest waardevolle dingen die een merk of bedrijf kan hebben. Klanten moeten terugkeren naar je merk, omdat ze dit willen en niet omdat ze dat moeten doen.

 

Met een spaarprogramma moedig je klant aan de frequentie van aankopen te verhogen. Een klant moet kiezen uit zoveel verschillende merken, dus een loyaliteitsprogramma van je merk of bedrijf moet onderscheidend zijn. Loyaliteitspunten hebben de kracht om een duurzame relatie met je klant te verkrijgen. Hiermee krijgen ze exclusief toegang tot geweldige beloningen en krijg jij meer loyale klanten.

 

De toepassing

Je weet nu waarom en hoe psychologie in je loyaliteitsprogramma past, maar hoe pas je dit toe? Vorige maand hebben wij een artikel geschreven wat de belangrijkste onderdelen zijn voor een succesvol beloningsprogramma.

 

De belangrijkste tips op een rij:

  •  Exclusieve VIP-niveaus
  • Een interessante mobiele ervaring
  • Verschillende manieren om punten te verdienen
  • Op maat gemaakte beloningen
  • Een eenvoudige en visuele instructiepagina
  • Een duidelijk merkverhaal
  • Gamification

 

Bekijk hier het volledige artikel voor een succesvol beloningsprogramma.

 

Bron: https://blog.smile.io/psychology-behind-loyalty-points-program

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events