Loyalty Insight

De psychologie achter een spaarprogramma

Loyalty InsightWetenschap 8 februari 2019

Spaarprogramma’s zijn een van de meest bekende marketingstrategieën ter wereld. Miljoenen merken en bedrijven gebruiken loyaliteitsprogramma’s. Maar wat maakt hen zo succesvol en waarom werken dit soort loyaliteitsprogramma’s zo goed? Smile.io schrijft over drie psychologische principes die een klant blijven stimuleren om zich in te schrijven voor een spaarprogramma.

Spaarpunten motiveren de klant om betrokken te zijn bij het verdienen van beloningen

Motivatie is een van de krachtigste psychologische factoren die een rol speelt in een spaarprogramma. Een klant moet geloven dat ze iets kan bereiken met een spaarprogramma en dat, als ze daar in slaagt, een mooie beloning krijgt. Als het gaat om de klantrelatie met een merk wordt motivatie grotendeels aangedreven door het nakomen van beloften die een merk of bedrijf hun klanten heeft gedaan.

Beloningen versterken waardevol klantgedrag

Wanneer klanten worden beloond voor het uitvoeren van acties, wordt het klantgedrag gestimuleerd met als gevolg dat klanten zich betrokken voelen bij een merk of bedrijf. Daarnaast wordt de klant ook aangemoedigd om dezelfde acties te blijven uitvoeren om de voordelen opnieuw te krijgen.

Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de relatie en het vertrouwen in het merk of bedrijf groeit. De klant is bereid om meer acties te ondernemen en zal bij een nuttig loyaliteitsprogramma blijven terugkomen, omdat het haar iets oplevert. Met natuurlijk als doel dat jouw merk of bedrijf haar eerste keuze is voor toekomstige aankopen.

Loyaliteitspunten inspireren de klant op lange termijn

Vanwege de hoeveelheid concurrentie is betrokkenheid van de klant een van de meest waardevolle dingen die een merk of bedrijf kan hebben. Klanten moeten terugkeren naar je merk, omdat ze dit willen en niet omdat ze dat moeten doen.

Met een spaarprogramma moedig je klant aan de frequentie van aankopen te verhogen. Een klant moet kiezen uit zoveel verschillende merken, dus een loyaliteitsprogramma van je merk of bedrijf moet onderscheidend zijn. Loyaliteitspunten hebben de kracht om een duurzame relatie met je klant te verkrijgen. Hiermee krijgen ze exclusief toegang tot geweldige beloningen en krijg jij meer loyale klanten.

De toepassing

Je weet nu waarom en hoe psychologie in je loyaliteitsprogramma past, maar hoe pas je dit toe? Vorige maand hebben wij een artikel geschreven wat de belangrijkste onderdelen zijn voor een succesvol beloningsprogramma.

De belangrijkste tips op een rij:

  •  Exclusieve VIP-niveaus
  • Een interessante mobiele ervaring
  • Verschillende manieren om punten te verdienen
  • Op maat gemaakte beloningen
  • Een eenvoudige en visuele instructiepagina
  • Een duidelijk merkverhaal
  • Gamification

Bekijk hier het volledige artikel voor een succesvol beloningsprogramma.

Bron: https://blog.smile.io/psychology-behind-loyalty-points-program

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Tags
Delen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: