Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De unieke senior

Een onderzoek naar de loyaliteit van senioren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de loyaliteit van senioren.
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2007
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De unieke senior

Een onderzoek naar de loyaliteit van senioren.

Een onderzoek naar de loyaliteit van senioren.

De verwachting is dat in Nederland tot 2020 het aantal 50-plussers zal toenemen tot ongeveer 6,5 miljoen*. De totale bestedingen van deze groep zullen de komende jaren aanzienlijk sterker stijgen dan die van de mensen onder de 50. Toch wordt al gauw 90% van de marketingbestedingen op de jongere segmenten gericht, mede vanuit de gedachte dat ‘senioren toch al loyaal zijn aan de voor hen bekende merken’. Maar is dat terecht?

De ene senior is de andere niet
Voor sommige groepen van senioren geldt inderdaad dat deze hun hele leven bekrachtigd zijn in hun merk- en product voorkeuren en niet snel meer zullen overstappen naar een ander merk. Dit geldt echter zeker niet voor iedereen. Het is van het grootste belang om te onderkennen dat ‘senioren’ en 50-plussers een verre van homogene groep vormen.

 

Binnen het grote 50+ leeftijdssegment zijn groepen te onderscheiden met totaal verschillende levensfases en behoeftes. Denk bijvoorbeeld aan actieve ‘Empty Nesters’ (senioren waarvan de kinderen uit huis zijn) versus ouderen die verzorgd moeten worden. Deze levensfasen kunnen verder gekruist worden met de ‘generaties’ waarin de groepen zijn gevormd, aangezien deze de belevingswereld en levensvisie sterk beïnvloeden. Voor de huidige senioren zijn de belangrijkste generaties: de vooroorlogse generatie (geboren voor 1930), de stille generatie (geboren tussen 1930 en 1945) en de babyboomers (geboren tussen 1946 en 1954).

 

Ook kan de seniorengroep worden doorsneden op psychosociale dimensies, met op de psychologische as de behoefte aan structuur en zekerheid, en op de sociale as de focus op zichzelf versus de focus op anderen. Hieruit volgen vervolgens vier kwadranten die in onderzoeken bestempeld zijn als: hedonisten (risico zoekend, autonoom), nieuwsgierigen (risico zoekend, sociaal), conservatieven (zekerheid zoekend, sociaal) en worstelende senioren (zekerheid zoekend, autonoom).

 

Lessen in product trouw
De neiging om bij oude, vertrouwde en bekende merken te blijven is het sterkst in de zekerheidszoekende groepen. Deze groepen zijn zeer sceptisch over nieuwe producten en claims, vooral als deze complex of onduidelijk zijn. Ervaring in het verleden is dus de belangrijkste motivatie voor toekomstige beslissingen. Prijs is ook van belang gezien veel senioren binnen ‘acceptabele kwaliteit’ op zoek gaan naar het goedkoopste product ofwel de beste deal.. Daarnaast is een belangrijke invloed factor de grotere hoeveelheid ‘vrije tijd’ die niet-werkende senioren hebben. Hierdoor gaan senioren duidelijk anders om met op hen afgevuurde marketingcommunicatie. Men neemt de tijd om uitingen te lezen in plaats van te scannen zoals jongere generaties, om vervolgens verschillende aanbieders en aanbiedingen naast elkaar te leggen en grondig te evalueren alvorens tot koop over te gaan. Ook ervaringen van vrienden en familie spelen een belangrijke rol bij de afweging om iets nieuws te proberen.

 

De juiste benadering

Hedonisten zijn het beste direct te benaderen met marketinginspanningen. De uitdaging bij nieuwsgierigen ligt eerder in het bereiken van hun sociale omgeving. De conservatieve groep is moeilijk te overtuigen, maar als het lukt (ook weer via de sociale kring) dan is de loyaliteit vervolgens zeer groot. De moeilijkst te bereiken groep zijn de worstelende senioren. Deze staan namelijk niet open voor nieuwe producten en aanbieders en zijn bovendien zeer alert om niet (te) veel te betalen.

 

Tot slot
Tot slot enkele algemene tips en adviezen voor marketingcommunicatie richting senioren. Als niet zoveel bedrijven deze regels met voeten zouden treden, zouden het open deuren zijn: scheer de senior niet over één kam, maar respecteer de verschillende segmenten. Benader senioren op een positieve manier en niet als karikatuur. Houd rekening met andere verpakkingshoeveelheden, simpel te openen verpakkingen en zorg voor eenvoudig te gebruiken producten (denk aan knoppen op apparatuur) en te begrijpen (denk aan eenvoudige en goed leesbare gebruiksaanwijzingen). Bovenal, kies een eerlijke, heldere en ongecompliceerde manier om de productvoordelen aan senioren te communiceren.

 

* Dit artikel is in 2007 geschreven en kan inmiddels verouderde informatie bevatten.

 

 Bron: o.a. Esomar.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events