Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Donateurs minder loyaal

Dunck deed in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen onderzoek naar de loyaliteit van donateurs aan goede doelen.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Dunck deed in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen onderzoek naar de loyaliteit van donateurs aan goede doelen.
redactie LoyaltyFacts
30 november 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Donateurs minder loyaal

Dunck deed in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen onderzoek naar de loyaliteit van donateurs aan goede doelen.

Dunck deed in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen onderzoek naar de loyaliteit van donateurs aan goede doelen.

Als consument kijken we steeds kritischer naar organisaties. Dit geldt zowel voor commerciële organisaties als goede doelen. Loyaliteit van donateurs is dan ook zeker niet vanzelfsprekend. Nu de inkomsten onder druk staan, gaan meer en meer goede doelen actief aan de slag met het binden en behouden van donateurs. Toch is er nog relatief weinig bekend over de loyaliteit van donateurs.

Om meer inzicht te krijgen in de loyaliteit van donateurs, heeft Dunck Loyalty Marketing, in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen, recentelijk een loyaliteitsonderzoek uitgevoerd.

 

Over het onderzoek 
Aan het loyaliteitsonderzoek hebben zes vooraanstaande goede doelen deelgenomen, die actief zijn in verschillende sectoren. Deze doelen zijn: Wereld Natuur Fonds, Greenpeace, Artsen zonder Grenzen, Plan Nederland, Astma Fonds en Nationaal Epilepsie Fonds. In totaal zijn meer dan 20.000 donateurs van deze doelen uitgenodigd om deel te nemen aan het online onderzoek. Uiteindelijk hebben ruim 2.350 donateurs de vragenlijst ingevuld.

 

Donateurs zijn tevreden 
De resultaten van het onderzoek laten zien dat donateurs tevreden zijn over de goede doelen die zij steunen. Het grootste gedeelte van de donateurs (meer dan 80%) heeft er vertrouwen in dat het geld op de juiste wijze wordt besteed. Goede doelen worden beoordeeld als bekwaam, welwillend en integer.

 

Ook over de terugkoppeling vanuit het goede doel zijn de meeste donateurs (meer dan 70%) tevreden. Goede doelen doen dus voldoende om donateurs te vertellen waar zij mee bezig zijn.

 

Donateurs zijn beperkt betrokken 
Hoewel donateurs tevreden zijn, voelt slechts één op de drie zich ook echt betrokken bij het goede doel. Dit wordt voornamelijk verklaard doordat donateurs niet het gevoel hebben dat zij persoonlijk van belang zijn voor het goede doel.

 

Donateurs zijn niet loyaal!
Slechts 50%  geeft aan dat zij het goede doel ook in de toekomst zullen blijven steunen. Wanneer de donateur er op achteruitgaat qua financiële middelen, neemt de intentie om te blijven steunen zelfs af tot slechts 33% van de donateurs.

 

Een andere belangrijke loyaliteitsdimensie is ‘mond-tot-mond reclame’. Slechts 29% van de donateurs geeft aan dat zij het goede doel aanbevelen bij derden. Dit is een opmerkelijk laag percentage. De Net Promoter Score is met een gemiddelde van -38 dan ook teleurstellend. In vergelijking met andere branches scoren goede doelen zelfs lager dan energieleveranciers en verzekeraars.

 

Binden & behouden is noodzaak 
Het is goed om te zien dat steeds meer goede doelen actief aan de slag gaan met het binden en behouden van donateurs. De resultaten van dit onderzoek onderstrepen nogmaals de noodzaak en laten zien dat goede doelen nog een lange weg te gaan hebben. Een mix van persoonlijke aandacht en waardering zal leiden tot donateurs die het goede doel structureel blijven steunen.

 

Bron: Onderzoek Dunck Loyalty Marketing & Radboud Universiteit Nijmegen.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events