Loyalty Insight

Donateurs minder loyaal

Dunck deed in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen onderzoek naar de loyaliteit van donateurs aan goede doelen.

Loyalty InsightWetenschap 30 november 2011

Als consument kijken we steeds kritischer naar organisaties. Dit geldt zowel voor commerciële organisaties als goede doelen. Loyaliteit van donateurs is dan ook zeker niet vanzelfsprekend. Nu de inkomsten onder druk staan, gaan meer en meer goede doelen actief aan de slag met het binden en behouden van donateurs. Toch is er nog relatief weinig bekend over de loyaliteit van donateurs.

Om meer inzicht te krijgen in de loyaliteit van donateurs, heeft Dunck Loyalty Marketing, in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen, recentelijk een loyaliteitsonderzoek uitgevoerd.

Over het onderzoek 
Aan het loyaliteitsonderzoek hebben zes vooraanstaande goede doelen deelgenomen, die actief zijn in verschillende sectoren. Deze doelen zijn: Wereld Natuur Fonds, Greenpeace, Artsen zonder Grenzen, Plan Nederland, Astma Fonds en Nationaal Epilepsie Fonds. In totaal zijn meer dan 20.000 donateurs van deze doelen uitgenodigd om deel te nemen aan het online onderzoek. Uiteindelijk hebben ruim 2.350 donateurs de vragenlijst ingevuld.

Donateurs zijn tevreden 
De resultaten van het onderzoek laten zien dat donateurs tevreden zijn over de goede doelen die zij steunen. Het grootste gedeelte van de donateurs (meer dan 80%) heeft er vertrouwen in dat het geld op de juiste wijze wordt besteed. Goede doelen worden beoordeeld als bekwaam, welwillend en integer.

Ook over de terugkoppeling vanuit het goede doel zijn de meeste donateurs (meer dan 70%) tevreden. Goede doelen doen dus voldoende om donateurs te vertellen waar zij mee bezig zijn.

Donateurs zijn beperkt betrokken 
Hoewel donateurs tevreden zijn, voelt slechts één op de drie zich ook echt betrokken bij het goede doel. Dit wordt voornamelijk verklaard doordat donateurs niet het gevoel hebben dat zij persoonlijk van belang zijn voor het goede doel.

Donateurs zijn niet loyaal!
Slechts 50%  geeft aan dat zij het goede doel ook in de toekomst zullen blijven steunen. Wanneer de donateur er op achteruitgaat qua financiële middelen, neemt de intentie om te blijven steunen zelfs af tot slechts 33% van de donateurs.

Een andere belangrijke loyaliteitsdimensie is ‘mond-tot-mond reclame’. Slechts 29% van de donateurs geeft aan dat zij het goede doel aanbevelen bij derden. Dit is een opmerkelijk laag percentage. De Net Promoter Score is met een gemiddelde van -38 dan ook teleurstellend. In vergelijking met andere branches scoren goede doelen zelfs lager dan energieleveranciers en verzekeraars.

Binden & behouden is noodzaak 
Het is goed om te zien dat steeds meer goede doelen actief aan de slag gaan met het binden en behouden van donateurs. De resultaten van dit onderzoek onderstrepen nogmaals de noodzaak en laten zien dat goede doelen nog een lange weg te gaan hebben. Een mix van persoonlijke aandacht en waardering zal leiden tot donateurs die het goede doel structureel blijven steunen.

Bron: Onderzoek Dunck Loyalty Marketing & Radboud Universiteit Nijmegen.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Paul Wissing
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: