Loyalty Insight

Duurzamere loyaliteitsprogramma’s

Kunnen loyaliteitsprogramma’s het verschil maken op het gebied van duurzaamheid?

Onlangs heeft de Universiteit Leiden samen met het HIER klimaatbureau onderzoek gedaan naar het gebruik van duurzame producten als beloning binnen een loyaliteitsprogramma. Er is gekeken naar manieren om het voor bedrijven en (maatschappelijke) organisaties interessant te maken om duurzame producten op te nemen in hun loyaliteitsprogramma en op welke manier deze producten aantrekkelijk gepresenteerd kunnen worden.

 

Het overgaan op milieuvriendelijke energiebronnen is één van de belangrijkste uitdagingen waarmee onze samenleving wordt geconfronteerd. De energieconsumptie van huishoudens is een belangrijke factor bij de uitstoot van broeikasgassen (Ruim acht ton CO2  per huishouden per jaar), en daarom krijgt het gebruik van energiebesparende producten steeds meer aandacht binnen de samenleving.

 

Duurzame producten als beloning

Nederland is een spaarland. We sparen het meeste geld van alle Europeanen, verzamelen alles van munten tot suikerzakjes en knippen al decennialang zegels van koffieverpakkingen. Geen wonder dus dat inmiddels veel grote bedrijven een klanten- of ledenbindingssysteem hebben, waarin consumenten kunnen sparen voor beloningen of gebruik kunnen maken van speciale aanbiedingen.

Het introduceren van energiebesparende producten als beloning voor het spaargedrag van de consument geeft niet alleen de organisatie een positief imago, maar draagt ook bij aan de vermindering van energieverspilling binnen Nederland. Door het grote bereik van loyaliteitsprogramma’s kunnen deze worden ingezet als een krachtig kanaal om de vermindering van broeikasgassen onder de aandacht te brengen bij consumenten.

 

Selectie van beloningen

In het onderzoek zijn verschillende bedrijven en organisaties gevraagd naar de manier(en) waarop producten voor het loyaliteitsprogramma geselecteerd worden. De belangrijkste selectiecriteria waren de productprijs, korting en de fit van het product bij het bedrijf/de doelgroep. Daarnaast moest er variatie in producten zijn en het product passen bij het seizoen. Veel van de duurzame producten voldoen aan deze selectiecriteria, maar toch zijn bedrijven nog terughoudend bij de selectie van deze producten.

Bedrijven en (maatschappelijke) organisaties geven aan open te staan voor het verduurzamen van het loyaliteitsprogramma. Echter ligt de primaire focus bij het selecteren van producten nog niet bij duurzaamheid. Verder is het geen makkelijke opgave voor bedrijven om een product te vinden dat zowel duurzaam als aantrekkelijk is voor de consument. Bovendien moet het product betaalbaar zijn voor het bedrijf zelf. De zoektocht naar deze duurzame producten passend bij de doelgroep kost het bedrijf daardoor veel tijd en moeite.

Er moet bij het selecteren van de duurzame producten ook rekening worden gehouden met het testen van de duurzaamheid van de producten. Er wordt echter aangegeven dat er een tekort aan autoriteit en expertise is bij het selecteren van duurzame producten binnen het bedrijf of de organisatie.

Bedrijven en (maatschappelijke) organisaties staan dus positief tegen over het (verder) verduurzamen van het aanbod van hun loyaliteitsprogramma’s. Ze hebben echter behoefte aan kennis over de criteria voor duurzame producten en hebben moeite om geschikte producten te vinden voor in hun loyaliteitsprogramma’s.

 

Verbeteren van het imago

Het verduurzamen van het assortiment van loyaliteitsprogramma’s zal worden gewaardeerd door klanten en levert zo belangrijke voordelen op voor bedrijven en organisaties met loyaliteitsprogramma’s, wat de bereidheid van bedrijven en organisaties om (verder) te verduurzamen zal stimuleren. De introductie van het duurzame loyaliteitsprogramma kan bij consumenten onder de aandacht worden gebracht door bijvoorbeeld een speciale themamaand te houden gericht op de duurzaamheid.

 

Een duurzamer loyaliteitsprogramma:

  • De keuze voor een duurzaam(e) product binnen een loyaliteitsprogramma kan gestimuleerd worden door de aanbieding visueel en tekstueel opvallend te maken. Dit kan bijvoorbeeld door de duurzame aanbieding geïsoleerd aan te bieden of een (duurzame) themamaand te houden.
  • De belangrijkste selectiecriteria voor producten/diensten zijn: de productprijs, korting en de fit van het product bij het bedrijf/de doelgroep. Verder is variatie en seizoen gebondenheid zeer belangrijk.

 

Bron

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: