Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Effectief loyaliteitsprogramma

Een onderzoek naar de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
effectieve loyaliteitsprogramma's
Redactie LoyaltyFacts
30 april 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Effectief loyaliteitsprogramma

Een onderzoek naar de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

effectieve loyaliteitsprogramma's

Steeds meer bedrijven zien het belang van loyale klanten en maken er werk van dit te bewerkstelligen. Het aantal loyaliteitsprogramma’s rijst de pan uit. Veel programma’s gebruiken een klantenkaart. Alleen al in de VS gebruikt een gemiddeld huishouden meer dan 6 kortings- en privilegepassen. Ook in Nederland is de klantenpas een geliefd instrument in loyaliteitsprogramma’s. Maar is het instrument nog wel onderscheidend en effectief? Cedrola en Memo onderzochten de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

Cedrola en Memo concluderen dat consumenten over het algemeen tevreden zijn met loyaliteitsprogramma’s. Dit resultaat zegt echter weinig. Loyaliteitsprogramma’s bieden immers vaak extra’s die zelden tot ontevredenheid leiden. Een veel interessantere vraag is: bevorderen loyaliteitsprogramma’s ook echt de loyaliteit van klanten? Het antwoord op die vraag is verontrustend. Het effect van loyaliteitsprogramma’s blijkt namelijk af te nemen wanneer klanten aan meerdere programma’s deelnemen.

 

Standaardoplossingen niet effectief
Nu meer en meer organisaties loyaliteitsprogramma’s inrichten is het van groot belang dat het programma zich onderscheid en uniek is. Veel organisaties kiezen echter voor een standaardoplossing. Dat is vaak goedkoper en sneller in de lucht. Echter, standaard loyaliteitsproducten komen vaak in grote mate overeen met die van de concurrentie. Er is onvoldoende en soms zelfs helemaal geen onderscheidend vermogen. Hierdoor bereikt deze aanpak niet het effect wat bedrijven wensen. Klanten zijn wel tevreden over een programma, maar worden niet trouw(er) aan de organisatie.

 

Effect door onderscheid
Klantsegmentatie leidt tot programma’s die beter afgestemd zijn op de individuele wensen van de klant en de doelstellingen van de organisatie. Daarnaast kan het programma zich op deze manier onderscheiden van de loyaliteitsinitiatieven van concurrenten. De waarde van het programma zal hierdoor voor de klant vergroten en dit zal op zijn beurt leiden tot een effectief loyaliteitsprogramma!

 

Bron: International Journal of Retail & Distribution Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 Maart 2023

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Hoe creëer je loyale klanten in een maatschappij waarin consumenten constant kennis maken met en verleid worden door nieuwe merken? Mensgerichte marketing, de nieuwe marketing
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Keuze in spaarprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 Februari 2023

De keuze is reuze, maar is dat wel zo goed?

Bedrijven kiezen er vaak voor om de aantrekkingskracht van hun spaarprogramma te verhogen door een breed aanbod aan beloningen. Is deze tactiek wel zo slim?
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!
Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 Februari 2023

Checkout Charity in Loyaliteitsprogramma's

Is Checkout Charity een effectieve strategie in Loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek naar deze veelgebruikte donatiestrategie zegt van wel!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events