Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Effectief loyaliteitsprogramma

Een onderzoek naar de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
effectieve loyaliteitsprogramma's
Redactie LoyaltyFacts
30 april 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Effectief loyaliteitsprogramma

Een onderzoek naar de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

effectieve loyaliteitsprogramma's

Steeds meer bedrijven zien het belang van loyale klanten en maken er werk van dit te bewerkstelligen. Het aantal loyaliteitsprogramma’s rijst de pan uit. Veel programma’s gebruiken een klantenkaart. Alleen al in de VS gebruikt een gemiddeld huishouden meer dan 6 kortings- en privilegepassen. Ook in Nederland is de klantenpas een geliefd instrument in loyaliteitsprogramma’s. Maar is het instrument nog wel onderscheidend en effectief? Cedrola en Memo onderzochten de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

Cedrola en Memo concluderen dat consumenten over het algemeen tevreden zijn met loyaliteitsprogramma’s. Dit resultaat zegt echter weinig. Loyaliteitsprogramma’s bieden immers vaak extra’s die zelden tot ontevredenheid leiden. Een veel interessantere vraag is: bevorderen loyaliteitsprogramma’s ook echt de loyaliteit van klanten? Het antwoord op die vraag is verontrustend. Het effect van loyaliteitsprogramma’s blijkt namelijk af te nemen wanneer klanten aan meerdere programma’s deelnemen.

 

Standaardoplossingen niet effectief
Nu meer en meer organisaties loyaliteitsprogramma’s inrichten is het van groot belang dat het programma zich onderscheid en uniek is. Veel organisaties kiezen echter voor een standaardoplossing. Dat is vaak goedkoper en sneller in de lucht. Echter, standaard loyaliteitsproducten komen vaak in grote mate overeen met die van de concurrentie. Er is onvoldoende en soms zelfs helemaal geen onderscheidend vermogen. Hierdoor bereikt deze aanpak niet het effect wat bedrijven wensen. Klanten zijn wel tevreden over een programma, maar worden niet trouw(er) aan de organisatie.

 

Effect door onderscheid
Klantsegmentatie leidt tot programma’s die beter afgestemd zijn op de individuele wensen van de klant en de doelstellingen van de organisatie. Daarnaast kan het programma zich op deze manier onderscheiden van de loyaliteitsinitiatieven van concurrenten. De waarde van het programma zal hierdoor voor de klant vergroten en dit zal op zijn beurt leiden tot een effectief loyaliteitsprogramma!

 

Bron: International Journal of Retail & Distribution Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events