Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Ervaren wegwijzer

Een onderzoek naar de veelgebruikte principes van succesvolle managers.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de veelgebruikte principes van succesvolle managers.
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Ervaren wegwijzer

Een onderzoek naar de veelgebruikte principes van succesvolle managers.

Een onderzoek naar de veelgebruikte principes van succesvolle managers.

Uit recentelijk onderzoek blijkt dat bedrijven met loyale klanten, loyale werknemers en loyale investeerders één ding gemeen hebben: ze hebben leiders die zich vasthouden aan een zestal principes. Hoe groter de mate van loyaliteit van klanten, werknemers en investeerders, hoe groter de winst die een onderneming zal behalen. Vrijwel iedere manager is hier tegenwoordig van op de hoogte. De vraag is echter vaak: “Hoe realiseer ik dit?”

Loyaliteit vereist meer dan een financiële investering in programma’s en (CRM-) systemen. Ware loyaliteit is het directe resultaat van woorden en daden van managers met persoonlijkheid en een integer karakter. Frederik Reichheld (de grondlegger van de NPS) deed onderzoek en concludeerde dat de meest succesvolle managers zich vasthouden aan een zestal principes.

 

1. Sta voor je werkwijze en spreek het uit
Vaak bestaat er enige ingetogenheid als het gaat om het duidelijk uitspreken van kernwaarden. Alleen door helder, krachtig en precies uit te spreken waar de onderneming voor staat, kan echt worden doorgedrongen tot de hoofden van alle stakeholders.

 

2. Richt je op wederzijds voordeel
Om loyaliteit op te bouwen is meer nodig dan louter het verslaan van de concurrentie. Iedereen moet winnen. Er blijkt een sterk verband te staan tussen loyale werknemers en loyale klanten. Managers die werknemers waarderen en erkennen, behouden de beste werknemers. Toegewijde werknemers die het klantbelang vooropstellen en niet hun persoonlijk belang op korte termijn.

 

3. Wees selectief
Wees selectief, het klinkt wellicht wat arrogant, maar echt arrogant is denken dat men iedere klant kan behagen. Oprechte ondernemingen weten dat zij slechts bepaalde klanten echt tevreden kunnen stellen, maar doen er dan ook echt alles aan om dit te realiseren.

 

4. Houdt het eenvoudig
Alleen als men de regels begrijpt, kan men er ook naar handelen. Eenvoudige richtlijnen zorgen voor duidelijkheid richting de klant. Het decentraliseren van verantwoordelijkheid om deze richtlijnen uit te voeren kan op korte termijn kosten met zich meebrengen, maar dit betaalt zich op termijn zeker terug in loyale werknemers en klanten.

 

5. Beloon het juiste gedrag
Het komt maar al te vaak voor dat zij die het minst loyaal zijn de meeste aandacht krijgen. Bewaar de beste aanbiedingen voor de beste klanten en zorg ervoor dat de mooiste kansen naar de meest loyale werknemers en partners gaan.

 

6. Luister goed en wees eerlijk
Duurzame relaties vragen om een eerlijke dialoog. Eerlijkheid zorgt voor vertrouwen, wat voor loyaliteit van essentieel belang is. In relatie tot klanten, werknemers en partners is het belangrijk dat men goed luistert en hier iets mee doet. Zo lang men luistert heeft men contact en bestaat er de mogelijkheid zaken te verhelderen, te verbeteren en/of op te lossen.

 

Bron: Harvard Business Review.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events