Loyalty Insight

Fouten die bedrijven maken met loyaliteitsprogramma’s

Loyalty InsightWetenschap 8 augustus 2019

Het doel van een loyaliteitsprogramma is, zoals de naam al aangeeft, loyaliteit te creëren – of op zijn minst een terugkerende klant. Een goed loyaliteitsprogramma helpt de klant om zaken te doen met het ene bedrijf boven het andere. Volgens onderzoek van Walker-Sands zegt 63% van de consumenten dat ze hun koopgedrag aanpassen om de voordelen van een loyaliteitsprogramma te maximaliseren. Maar toch is een goed loyaliteitsprogramma ook een kunst, hierbij drie fouten die je loyaliteitsprogramma niet goed zou doen.

Gebrek aan beloningen

Bedrijven moeten beloningen bieden die verder gaan dan hun eigen producten en diensten. Wanneer een luchtvaartmaatschappij miles aanbiedt die ook kunnen worden omgezet in hotelovernachtingen of zelfs merchandise, versterkt dit haar programma.  Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe samenwerking van  Air France – KLM met AccorHotels. Als de leden van beiden programma’s hun accounts aan elkaar koppelen kunnen zij profiteren van het samengevoegde programma Miles+Points.

Teveel korting

Lage prijzen zijn aantrekkelijk voor veel klanten, en zoals hierboven vermeld, kan dat een reden zijn dat sommige klanten loyaal zijn aan een bedrijf.  Toch  moeten bedrijven een programma maken dat een waardevolle ervaring of beloning biedt die verder gaat dan lage prijzen. Wat gebeurt er immers als er geen uitverkoop is of de concurrent in de straat een prijs biedt die net iets lager is?

Geïnspireerd?

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een e-book met de 10 meest inspirerende loyalty programma’s.


Gebrek aan gemak

Dit kan de belangrijkste fout zijn om te vermijden. Als je wilt dat je loyaliteitsprogramma opvalt, maak je het gemakkelijk. Klanten willen niet een ingewikkeld programma. Maak zowel het verdienen als het inwisselen van de punten zo makkelijk mogelijk.

Een loyaliteitsprogramma dat aan een creditcard is gekoppeld, stelt klanten bijvoorbeeld in staat om beloningen te verzamelen wanneer ze hun geregistreerde creditcard gebruiken. Het is makkelijk. Zodra de klant zich aanmeldt, verzamelt de klant wanneer er een aankoop met de creditcard wordt gedaan. Klanten hoeven geen extra kaart bij zich te hebben of een nummer te onthouden. Het gebeurt gewoon automatisch.

Onlangs hebben wij een artikel geschreven over zeven tips voor een succesvol loyaliteitsprogramma. Benieuwd? Lees het hier terug!

Bekijk hier het originele artikel

 

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: