Loyalty Insight

Geslachtssegmentatie

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

Loyalty InsightWetenschap 31 augustus 2010

Retailers willen graag meer verkopen aan de consument. Dat kan worden gestimuleerd door het aanbod aan te laten sluiten bij de behoeften van de klant. Maar niet alle klanten hebben dezelfde behoeften. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om het aanbod te segmenteren. Een factor waarop vaak gesegmenteerd wordt, is geslacht. De Noren Helgesen en Nesset onderzochten wanneer geslacht een goede segmentatievariabele is. Het onderzoek is uitgevoerd in de Noorse levensmiddelenmarkt.

Invloed factoren op tevredenheid
Uit eerdere onderzoeken blijkt dat mannen en vrouwen verschillende attitudes en drivers hebben die van invloed zijn op hun koopgedrag. Vrouwen worden doorgaans als meer loyaal gezien dan mannen. Op basis hiervan stellen de onderzoekers als hypothese dat vrouwen een hogere winkeltevredenheid hebben dan mannen. Daarnaast hebben de onderzoekers het effect van 14 variabelen op tevredenheid voor mannen en vrouwen in kaart gebracht. Deze variabelen zijn onder andere de vriendelijkheid van het personeel, tevredenheid met de bakkerij, prijsstelling en beschikbaarheid van producten.

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen tussen mannen en vrouwen minder groot zijn dan verwacht. De onderzoeksresultaten laten kleine verschillen zien in de invloedsfactoren op de tevredenheid van mannen en vrouwen. Geen van deze verschillen zijn echter significant. Hoewel geslacht een veelgebruikte segmentatievariabele is, blijkt deze dus niet geschikt in de levensmiddelenbranche. Mannen en vrouwen worden namelijk door dezelfde variabelen beïnvloed.

Belang van segmentatie
De bevindingen uit dit onderzoek tonen echter niet aan dat segmentatie in de levensmiddelenbranche niet zinvol is. Alleen de mogelijke segmentatievariabele geslacht is namelijk meegenomen in het onderzoek. Segmentatie op basis van bijvoorbeeld leeftijd of regio zou zeer relevant kunnen zijn. Vervolgonderzoek zou dit moeten aantonen.

Bron: Journal of Consumer Marketing.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: