Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Geslachtssegmentatie

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Geslachtssegmentatie

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

Retailers willen graag meer verkopen aan de consument. Dat kan worden gestimuleerd door het aanbod aan te laten sluiten bij de behoeften van de klant. Maar niet alle klanten hebben dezelfde behoeften. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om het aanbod te segmenteren. Een factor waarop vaak gesegmenteerd wordt, is geslacht. De Noren Helgesen en Nesset onderzochten wanneer geslacht een goede segmentatievariabele is. Het onderzoek is uitgevoerd in de Noorse levensmiddelenmarkt.

Invloed factoren op tevredenheid
Uit eerdere onderzoeken blijkt dat mannen en vrouwen verschillende attitudes en drivers hebben die van invloed zijn op hun koopgedrag. Vrouwen worden doorgaans als meer loyaal gezien dan mannen. Op basis hiervan stellen de onderzoekers als hypothese dat vrouwen een hogere winkeltevredenheid hebben dan mannen. Daarnaast hebben de onderzoekers het effect van 14 variabelen op tevredenheid voor mannen en vrouwen in kaart gebracht. Deze variabelen zijn onder andere de vriendelijkheid van het personeel, tevredenheid met de bakkerij, prijsstelling en beschikbaarheid van producten.

 

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen tussen mannen en vrouwen minder groot zijn dan verwacht. De onderzoeksresultaten laten kleine verschillen zien in de invloedsfactoren op de tevredenheid van mannen en vrouwen. Geen van deze verschillen zijn echter significant. Hoewel geslacht een veelgebruikte segmentatievariabele is, blijkt deze dus niet geschikt in de levensmiddelenbranche. Mannen en vrouwen worden namelijk door dezelfde variabelen beïnvloed.

 

Belang van segmentatie
De bevindingen uit dit onderzoek tonen echter niet aan dat segmentatie in de levensmiddelenbranche niet zinvol is. Alleen de mogelijke segmentatievariabele geslacht is namelijk meegenomen in het onderzoek. Segmentatie op basis van bijvoorbeeld leeftijd of regio zou zeer relevant kunnen zijn. Vervolgonderzoek zou dit moeten aantonen.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events