Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Geslachtssegmentatie

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Geslachtssegmentatie

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

Retailers willen graag meer verkopen aan de consument. Dat kan worden gestimuleerd door het aanbod aan te laten sluiten bij de behoeften van de klant. Maar niet alle klanten hebben dezelfde behoeften. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om het aanbod te segmenteren. Een factor waarop vaak gesegmenteerd wordt, is geslacht. De Noren Helgesen en Nesset onderzochten wanneer geslacht een goede segmentatievariabele is. Het onderzoek is uitgevoerd in de Noorse levensmiddelenmarkt.

Invloed factoren op tevredenheid
Uit eerdere onderzoeken blijkt dat mannen en vrouwen verschillende attitudes en drivers hebben die van invloed zijn op hun koopgedrag. Vrouwen worden doorgaans als meer loyaal gezien dan mannen. Op basis hiervan stellen de onderzoekers als hypothese dat vrouwen een hogere winkeltevredenheid hebben dan mannen. Daarnaast hebben de onderzoekers het effect van 14 variabelen op tevredenheid voor mannen en vrouwen in kaart gebracht. Deze variabelen zijn onder andere de vriendelijkheid van het personeel, tevredenheid met de bakkerij, prijsstelling en beschikbaarheid van producten.

 

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen tussen mannen en vrouwen minder groot zijn dan verwacht. De onderzoeksresultaten laten kleine verschillen zien in de invloedsfactoren op de tevredenheid van mannen en vrouwen. Geen van deze verschillen zijn echter significant. Hoewel geslacht een veelgebruikte segmentatievariabele is, blijkt deze dus niet geschikt in de levensmiddelenbranche. Mannen en vrouwen worden namelijk door dezelfde variabelen beïnvloed.

 

Belang van segmentatie
De bevindingen uit dit onderzoek tonen echter niet aan dat segmentatie in de levensmiddelenbranche niet zinvol is. Alleen de mogelijke segmentatievariabele geslacht is namelijk meegenomen in het onderzoek. Segmentatie op basis van bijvoorbeeld leeftijd of regio zou zeer relevant kunnen zijn. Vervolgonderzoek zou dit moeten aantonen.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 januari 2024

Yes we scan!

Een blik op de invloed van zelfscan kassasystemen op klantloyaliteit in het hedendaagse winkellandschap.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 januari 2024

Yes we scan!

Een blik op de invloed van zelfscan kassasystemen op klantloyaliteit in het hedendaagse winkellandschap.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 december 2023

Centen of spullen?

Zijn monetaire of niet monetaire beloningen het meest effectief in loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek geeft het antwoord!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 december 2023

Centen of spullen?

Zijn monetaire of niet monetaire beloningen het meest effectief in loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek geeft het antwoord!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.