Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Geslachtssegmentatie

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Geslachtssegmentatie

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

Een onderzoek naar geslachtssegmentatie binnen de Noorse levensmiddelenmarkt.

Retailers willen graag meer verkopen aan de consument. Dat kan worden gestimuleerd door het aanbod aan te laten sluiten bij de behoeften van de klant. Maar niet alle klanten hebben dezelfde behoeften. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om het aanbod te segmenteren. Een factor waarop vaak gesegmenteerd wordt, is geslacht. De Noren Helgesen en Nesset onderzochten wanneer geslacht een goede segmentatievariabele is. Het onderzoek is uitgevoerd in de Noorse levensmiddelenmarkt.

Invloed factoren op tevredenheid
Uit eerdere onderzoeken blijkt dat mannen en vrouwen verschillende attitudes en drivers hebben die van invloed zijn op hun koopgedrag. Vrouwen worden doorgaans als meer loyaal gezien dan mannen. Op basis hiervan stellen de onderzoekers als hypothese dat vrouwen een hogere winkeltevredenheid hebben dan mannen. Daarnaast hebben de onderzoekers het effect van 14 variabelen op tevredenheid voor mannen en vrouwen in kaart gebracht. Deze variabelen zijn onder andere de vriendelijkheid van het personeel, tevredenheid met de bakkerij, prijsstelling en beschikbaarheid van producten.

 

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen tussen mannen en vrouwen minder groot zijn dan verwacht. De onderzoeksresultaten laten kleine verschillen zien in de invloedsfactoren op de tevredenheid van mannen en vrouwen. Geen van deze verschillen zijn echter significant. Hoewel geslacht een veelgebruikte segmentatievariabele is, blijkt deze dus niet geschikt in de levensmiddelenbranche. Mannen en vrouwen worden namelijk door dezelfde variabelen beïnvloed.

 

Belang van segmentatie
De bevindingen uit dit onderzoek tonen echter niet aan dat segmentatie in de levensmiddelenbranche niet zinvol is. Alleen de mogelijke segmentatievariabele geslacht is namelijk meegenomen in het onderzoek. Segmentatie op basis van bijvoorbeeld leeftijd of regio zou zeer relevant kunnen zijn. Vervolgonderzoek zou dit moeten aantonen.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2022

De invloed van influencers op loyaliteit

In een recent onderzoek van Pinto en Paramita (2021) is het effect van influencer marketing op merkloyaliteit bekeken. Hierbij lag de focus op generatie Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events