Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Binden van de reiziger

Een onderzoek binnen de reissector naar het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek binnen de reissector naar het binden van de reiziger en het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
30 november 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Binden van de reiziger

Een onderzoek binnen de reissector naar het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.

Een onderzoek binnen de reissector naar het binden van de reiziger en het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.

De toeristische sector heeft te maken met wereldwijd toenemende concurrentie. Het reisaanbod is vaak weinig onderscheidend tussen de verschillende reisaanbieders. Overstappen naar een andere reisaanbieder is daardoor erg eenvoudig voor de consument. Klanten acquireren is duur. Juist in de reisbranche is de loyaliteit van klanten dus zeer belangrijk. De reisbranche was dan ook één van de eerste branches waar loyaliteitsprogramma’s zoals Frequent Flyer systemen werden geïntroduceerd.

Omdat loyaliteit in deze sector zo belangrijk is, hebben Conze et al. onderzocht of loyaliteitsactiviteiten effect hebben op de intentie tot loyaliteit onder consumenten. Zij maken daarbij onderscheid tussen drie verschillende loyaliteitsactiviteiten. Activiteiten ten aanzien van vertrouwen, sociale interactie en speciale behandeling. Ook nemen zij een negatieve factor mee: een beperkt aantal alternatieve leveranciers.

 

Effect van loyaliteitsactiviteiten
Uit het onderzoek blijkt dat activiteiten gericht op vertrouwen het meeste effect hebben op het binden van de reiziger en de intentie tot loyaliteit. Ook een speciale behandeling en de intentie tot het aangaan van een relatie hebben positief effect. Gebrek aan keuze tussen leveranciers heeft een negatief effect op de loyaliteitsintentie van klanten. Alleen sociale interactie blijkt geen significant effect te hebben op intentie tot loyaliteit.

 

Activiteiten die binden
Voor aanbieders in de reisbranche zouden de volgende loyaliteitsactiviteiten daarom veel effect kunnen hebben om de intentie tot loyaliteit van klanten te verhogen:

  • Activiteiten om vertrouwen te geven. Denk aan servicegaranties, prijsgaranties ten opzichte van concurrenten en kwalitatieve beoordelingen van andere consumenten bijvoorbeeld via een forum.
  • Persoonlijke benadering. Bijvoorbeeld het organiseren van events tijdens de vakantie, presentatieavonden over de reisbestemming of een host die aanwezig is op de reisbestemming.
  • Activiteiten waardoor men een speciale behandeling ervaart. Bijvoorbeeld een speciale check-in balie, lounges op de luchthaven of andere speciale voordelen die men tijdens het boeken ontvangt.

 

Het aanbieden van deze diensten zal klanten met een goed gevoel aan de organisatie laten terugdenken en bij een volgende vakantie of reis zullen klanten geneigd zijn terug te komen. Juist door onderscheidend te zijn binnen de reisbranche kan de loyaliteit van de klant gewonnen worden.

 

Bron: Journal of Travel & Tourism Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 januari 2024

Yes we scan!

Een blik op de invloed van zelfscan kassasystemen op klantloyaliteit in het hedendaagse winkellandschap.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 januari 2024

Yes we scan!

Een blik op de invloed van zelfscan kassasystemen op klantloyaliteit in het hedendaagse winkellandschap.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 december 2023

Centen of spullen?

Zijn monetaire of niet monetaire beloningen het meest effectief in loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek geeft het antwoord!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 december 2023

Centen of spullen?

Zijn monetaire of niet monetaire beloningen het meest effectief in loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek geeft het antwoord!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.