Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Voor een succesvol loyaliteitsprogramma

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Fabienne Muradin
15 november 2022
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Voor een succesvol loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren klanten om deel te nemen en vergroten de betrokkenheid van leden bij loyaliteitsprogramma’s. Inzicht in de verschillende soorten beloningen bij loyaliteitsprogramma’s kan helpen bij het kiezen van de optimale beloningsstrategie.

 

Er zijn verschillende soorten beloningen die effectief zijn voor verschillende doeleinden. Het is dan ook belangrijk om eerst te bepalen wat de doelstellingen van het programma zijn, welk gedrag het wil stimuleren en welke doelgroep het wilaanspreken. Het is belangrijk om deze eigenschappen van het loyaliteitsprogramma duidelijk in kaart te brengen voor het kiezen van beloningen.

 

Soorten loyaliteitsprogramma-beloningen

 

Verschillende beloningen zijn effectief voor verschillende doeleinden/doelgroepen. Beloningen zijn daarom te onderscheiden op 7 verschillende onderdelen:

 

  • Tastbaar vs. Immaterieel
  • Onmiddellijk vs. Uitgesteld
  • Direct vs. Indirect
  • Efficiënt vs. Inefficiënt
  • Monetair vs. Niet-Monetair
  • Zichtbaar vs. Onzichtbaar
  • Utilitair vs. Hedonistisch

 

Tastbaar vs. Immaterieel

 

Tastbare beloningen zijn concreet, zichtbaar en meetbaar. Gratis producten zijn hier een voorbeeld van. Immateriële beloningen zijn minder waarneembaar en meetbaar, zoals een upgrade naar een hoger statusniveau in een programma.

 

Onmiddellijk vs. Uitgesteld

 

Een onmiddellijke beloning is direct toegankelijk. Dit kan bijvoorbeeld korting op een bepaald product zijn. Bij een uitgestelde beloning is de beloning niet direct beschikbaar en moeten er bijvoorbeeld punten gespaard worden om een bepaald cadeau te kunnen kopen.

 

Direct vs. Indirect

 

Directe beloningen hebben direct te maken met de uitgever van het loyaliteitsprogramma. Indirecte beloningen hebben geen duidelijke link met de uitgever van het programma. Een supermarkt kan bijvoorbeeld gratis producten van hun eigen merk weggeven bij een aankoop (als directe beloning) of gratis zegels geven aan klanten bij hun aankopen waarmee ze bestek of servies kunnen kopen (als indirecte beloning).

 

Efficiënt vs. Inefficiënt

 

Efficiënte beloningen zijn goedkoop in vergelijking met de waargenomen waarde door het lid. Soms kunnen bedrijven bepaalde producten goedkoop inkopen maar wordt het door leden erg gewaardeerd als ze deze cadeau krijgen. Inefficiënte beloningen zijn evenveel waard voor het lid en het bedrijf. Een cadeaubon van een webshop weggeven kost een bedrijf evenveel als de waarde die het lid ontvangt.

 

Monetair vs. Niet-Monetair

 

Een monetaire beloning kan een geldbeloning of een geld-gerelateerde beloning zijn. Bijvoorbeeld een cadeaubon of gratis punten bij inschrijving voor het spaarprogramma. Een niet-monetaire beloning is niet geld-gerelateerd. Bijvoorbeeld vervroegd toegang krijgen om concertkaartjes te kopen.

 

Zichtbaar vs. Onzichtbaar

 

Een zichtbare beloning kan iets zijn dat mensen aan anderen kunnen laten zien. Wanneer enkel leden gebruik mogen maken van VIP loges in een theater is dit een voorbeeld van een zichtbare beloning. Een onzichtbare beloning wordt over het algemeen niet gezien door anderen. Gespaarde punten of kortingen zijn hier voorbeelden van.

 

Utilitair vs. Hedonistisch

 

Utilitaire beloningen zijn nuttige of praktische beloningen. Bijvoorbeeld producten zoals kleding of cosmetica cadeau krijgen. Hedonische beloningen zijn beloningen die een lid plezier opleveren. Een lid kan bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om toegang te krijgen tot een bepaald evenement.

 

De perfecte beloningsstrategie kiezen

 

Een succesvol loyaliteitsprogramma heeft een beloningsstrategie die gericht is op de waarde optimaliseren. Er zal hierin altijd een trade-off gemaakt moeten worden. Efficiënte beloningen zijn bijvoorbeeld een gunstige optie omdat ze goedkoop zijn, maar deze beloningen zijn niet altijd passend bij verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s waardoor klanten niet snel zullen deelnemen aan het programma. Beloningen moeten gekozen worden zodat de waarde die het loyaliteitsprogramma oplevert optimaal is en zodat tegelijkertijd goed gekeken wordt naar de behoeften van de klant en naar het doel van het loyaliteitsprogramma. Dit begint bij het begrijpen van onderdelen waarop soorten beloningen verschillen.

 

Bron:

 

Shelper, P. (2020). Loyalty Programs, the complete guide (1e editie). Loyalty & Reward Co

Fabienne Muradin

Dunck Loyalty

Fabienne Muradin

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events