Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Programmaveranderingen en merkentrouw

Onderzoek naar loyaliteitsprogramma's in de hotelbranche

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Merkentrouw hotel
redactie LoyaltyFacts
17 maart 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Programmaveranderingen en merkentrouw

Onderzoek naar loyaliteitsprogramma's in de hotelbranche

Merkentrouw hotel

Bijna elke hotelketen heeft tegenwoordig een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen. De bedoeling is om op deze manier merkentrouw te creëren. Maar wat gebeurt er met die merkentrouw wanneer je het loyaliteitsprogramma tussentijds aanpast?

Bijna elke hotelketen heeft tegenwoordig een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen. De bedoeling is om op deze manier merkentrouw te creëren. Maar wat gebeurt er met die merkentrouw wanneer je het loyaliteitsprogramma tussentijds aanpast?

 

Merkentrouw hotel

 

RESULTAAT TELT

Bijna elke hotelketen heeft een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen bij de betreffende hotelketen. Loyale klanten bieden het bedrijf immers een stabiel klantenbestand, een frequentere aankoopcyclus en hogere winstmarges. Veel managers hebben echter geen beschikking over data om aan te tonen hoe effectief het loyaliteitsprogramma is. Hierdoor krijgen zij regelmatig minder budget voor het programma. Een van de consequenties hiervan kan zijn dat het programma veranderd. Dit gaat meestal ten koste van de beloning voor de consument. In recent onderzoek wordt bekeken of dit soort programmaveranderingen invloed hebben op de merkentrouw van de consument.

 

 

MERKENTROUW EN LOYALITEITSPROGRAMMA’S

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat merkentrouw gerelateerd is aan hoe lang iemand al deelneemt aan een loyaliteitsprogramma. Zo bleek bijvoorbeeld dat hoe langer iemand deelneemt aan het programma, hoe positiever de mond-op-mond reclame is. Ook laat het onderzoek zien dat er vaker hotelovernachtingen worden geboekt bij het desbetreffende hotel, naarmate de deelnemer langer meedoet aan het programma. Het onderzoek maakt verder duidelijk dat het een negatief effect heeft wanneer de beloning van het programma in het nadeel van de consument veranderd wordt. Bijvoorbeeld door het aantal geboekte overnachtingen voordat een beloning wordt verdient te verhogen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat een degradatie binnen het programma vanwege gebrek aan activiteit (bijvoorbeeld van goud naar zilver) ook een negatieve invloed heeft op de hotelkeuze.

 

 

NOG MEER INVLOED?

Er wordt dus voorzichtig aangetoond dat merkentrouw gerelateerd is aan loyaliteitsprogramma’s (van een hotelketen). Dit zijn interessante inzichten voor managers van loyaliteitsprogramma’s in de horecabranche. Het onderzoek roept echter ook nieuwe vragen op: hebben negatieve veranderingen voor de consument binnen het loyaliteitsprogramma invloed op het boekingspatroon? En is er een relatie met de customer life time value? Hiervoor is nader onderzoek vereist.

 

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 Januari 2023

Loyaliteit is aan het veranderen

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

De keerzijde van demoties in loyaliteitsprogramma's

Multi-layer loyaliteitsprogramma’s, waarin deelnemers op basis van een behaalde rang voordelen ontvangen, zijn tegenwoordig een veel gebruikte vorm van loyalty marketing. Waar een promotie in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events